Bana Masal Anlatma

Bana Masal Anlatma

Bana Masal Anlatma

24.01.2015 - Mustafa Atalay
Bana Masal Anlatma

Bir Burak Aksak filmi...

Filmin önemli oluşu ve izlenmeye değer bulması Burak Aksak ismi ve Leyla Mecnun dizisi.

Kim ne derse desin bir hayal-gerçek ikilemi, kahraman insan mitosu, buna yardım eden kardeşlik duyguları ve komedi-dram birlikteliği... Burak Aksak bunları bir arada harmanladığı için Leyla ve Mecnun dizisi bu kadar izlendi ve üzerine sahiplenildi.

Dizinin mahiyeti ve seyrettiği durum üzerinde konuşmak yerine, filmin altyapısını dizinin izdüşümleri ile takip etmek ve anlamak durumunda olduğumuzu belirtmeliyiz.

Dizinin her bölümünde bir hikâye ile açılan kapılar ve bu kapıların içinde kötülük ve iyilik, güzellik ve çirkinlik, hüzün ve mutluluk ve buna bağlı olarak kahramanımızın mücadelesi absürt bir zeminde gözler önüne seriliyordu. Birbiriyle kopmaz bir şekilde bağlantılı olmayan dizi bölümlerinin senaryosu, ortak zeminini Leyla ile Mecnun'un birbirine kavuşmak için yaptıkları mücadeleden alıyordu.

Film bütün bunların gölgesinde bir animasyon ile zihinlere tatlı bir düğüm atıyor. Zira Burak Aksak kullandığı her materyali, ileride karşınıza çıkarmak için düşünce dünyanıza tutuşturuyor. İçinizde yaşamadığınız bir hikâyenin yönetmen için bir anlamı yoktur. Bu yüzden önce hikâye anlatılır ki, rolünü seçebilsin izleyici. Rolünü, yani tarafını...

Burak Aksak naif üslubunu zarafetle sinemaya taşırken, kahramanını, tipik minibüs şoförlerinden ayrı bir yerde konumlandırır. Kahramanımızın babasıyla diyalogunu özellikle gözlerimize ve kulaklarımıza iliştiren yönetmen, çocuğun güvenilir bir rol model alırken çevresel faktörlerin etkisinde kalışını güzel bir şekilde yansıtmaya çalışır.

Kahramanı gerçekle mücadele ederken karşısına seneler öncesinden bugüne uzanan öyküsüyle kurtarıcısını bekleyen yüzündeki bıçak iziyle o güzel kız Ayperi ortaya çıkar. Gerçekten ümidi kesen kahramanımız, masalın kollarında gerçeği aramaya başlar. Absürt komedinin damarlarımıza girmeye başladığı bu sahne ile film bize "gülümsemelerinizi artırın" diye seslenir.

Kahveci, lokantacı ve kaportacı rolleri ile mahalle kavramının sıcaklığına ve hiç eskimeyecek birlikteliğe vurgu yapılır. Yine sur içi mahallesinin yıkılıp yerine daha kompleks binaların yapılmasını planlayan kapitalist zihniyete karşı gösterilen mücadele bu birlikteliğin taçlandırılmış şeklidir. Tabi burada kahramanımızın ikisi baba dostu olan bu büyüklere minibüsünü satıp destek olmasını da göz önünde bulundurmak gerekir.

Kötülük ve iyilik kavramlarının belirginleştiği bu sahnelerde değişen zihin yapımıza göndermelerde bulunulur. Neyi niçin istediğimizi bilmeyen yapımız ve yenik düşen zaaflarımız gözler önüne serilir. Zihnimizde yaşadığımız bölünmenin aslında bizi biz yapan değerlerden uzaklaştırdığı da bu vesileyle belirtilmiş olur.

Mücadele kavramı kahramanımızı zirveye taşımak için sarıldığı yegâne kavram. Yeteneği alevlerin ortasına korkusuzca girmek olan ve bunu mücadelesine korkmadan yerleştiren kahramanımız, yanında kalan arkadaşlarıyla mücadeleye başlarken bizlerden kahkahalarımızı ister. Şenghay beşlisi vurgusu ve dövüş sahneleri ile komedi basamaklarını tırmanan film, daha önce Leyla Mecnun dizisinde işlenilen ölüm sahnesinde ortaya çıkan Azrail karakteri ile zirve yapıyor.

Dizide Leyla'nın gönlüne girmek için uğraşan bir kötü karakter olduğu gibi filmde de Ayperi'nin gönlüne girmek için uğraşan, kısacası kahramanımızın mücadelesine yeni bir boyut katan kötü karakter bulunmaktadır. Bu karakter alevlerin ortasına girmek yerine pes edip kaçmadan önce, kahramanımız için hikâyenin tamamlanmasını sağlayacak yüzündeki bıçak izi oluşur. Bu bıçak izi oluşmadan önce "nasıl olacak, hikâye eksik kalıyor" diyen izleyiciye Burak Aksak bekledikleri sürprizi yapar. Her ne kadar bunu geciktirse de hikâye artık tamamlanmıştır.

Hikâye tamamlanmışsa film burada bitmiştir. Yeni hikâyeler ve aynı oyuncularla bu anlatının dizi olarak devam etmesine dair fikirlerin bize ifade ettiği gerçek, bu filmin dizi tadında olmasıdır. Yoksa daha çarpıcı bir final olması gerektiğini vurgulamamız gerekir.

Burak Aksak'ın ilk yönetmenlik deneyimi Leyla Mecnun dizisini izlemeyenler için muhteşem komik, izleyenler içinse hatıralara gülümsemelerin azık edildiği tatlı bir yolculuktu. Anlıyorum ki, dizinin etkisinden çıkamamış bir nesil Leyla ve Mecnun'u hala arayıp duruyor...

Bana Masal Anlatma
Burak Aksak
108 Dakika

Mustafa Atalay - 24.01.2015

,

2279

Mustafa Atalay Hakkında

Mustafa Atalay

Bir gölün kıyısında 88 yılının Temmuz sıcağında hayata gözlerini açtı. Eğitiminin büyük bölümünü burada geçirdi. Bir denizin kıyısında 2007-2012 yılları arası Üniversite eğitimiyle birlikte hayat eğitimi de aldı.

Bir gölün kıyısına döndüğü yaşamını, 2012 Ağustos'undan bu yana 'Lale'lerle bezeli düşüncelerle 'Eczane'sinde devam ettiriyor.

Okuyor, yazıyor, çalışıyor ve başka alanlarda eğitimine devam ediyor.

Daha önce Üniversite bünyesinde çıkarılan Sentez Dergisi'nin editörlük ve yazı işleri sorumluluğu görevlerini üstlendi. Kardelen Derneği Bülteni'nin editörlüğünü yaptı. Dernek ve Vakıf bültenlerinde ara ara göründü, Alıntılar Mektebi'nde talebe oldu, Yolcu Dergisi'nde nefeslendi, on5yirmi5.com'da uzun bir serencamı oldu. Kitaphaber.com.tr'yi ise evi gibi görüyor...

Facebook: mvatalay
Twitter:@ayn_sin_kaf
Blog:http://aynsinkaf.blogspot.com.tr

Sosyal Medya'da Bizi Takip Edin