Çok Üzülüyorum Seyid Yahya, Sen De Üzülmüştün Değil Mi?

Çok Üzülüyorum Seyid Yahya, Sen De Üzülmüştün Değil Mi?

Çok Üzülüyorum Seyid Yahya, Sen De Üzülmüştün Değil Mi?

11.04.2016 - Mustafa Şevgin
Çok Üzülüyorum Seyid Yahya, Sen De Üzülmüştün Değil Mi?

"Baska bir leyla'yı arıyorum.

kimsenin benden alıp götüremeyeceği..."

Realizmi yani gerçek hayatı romantik unsurlara indirgeyerek gözler önüne seren İran filmleri her zaman izler kitlenin dikkatlerini çekmeyi başarıyor. “Allah’a Yakın” filmi de bu minvalde insan ruhunu sarsıyor. Filmde dini içerik ağır basıyor olsa da İran sosyolojini de gözler önüne seren bir film olmuş. İran’da Tebliğ filmleriyle irşat görevi üstlenen bir çok yönetmen var. Bu yönetmenler irşat metodunu gerek aşk ile gerek bir İmamın hayat hikayesiyle beyaz perdeye yansıtıyor. Ama “Allah’a Yakın” filminde yönetmen Ali Veziryan sıradan bir aşkı ilahi boyuta çekip, bir aşığın saf haliyle yeniden büyük bir irfanla gözler önüne seriyor.

Filmin baş karakteri olan Rıza, annesiyle birlikte metruk bir evde yaşamaktadır. Mahallede herkes Rıza’ya deli gözüyle bakıyor ama o içindeki saf masum halini dışarıya vurduğu için, insanlar bu durumu pek anlamıyor. Aslında Rıza,hayatın ne olduğunu çevresine tebessümü ile anlatıyor.

Bir Meyve Kasası Ve Mesaj

İran’da motosikletli taşımacılığın revaçta olduğunu vurgulayan kareler sık sık göze çarpıyor. Zaten Rıza bir motosiklet sürücüsü ve film bir öğretmenin Rıza’nın motosikletine binmesiyle başlıyor. Fakat yönetmen bu mesleğin zorluluğunu kadın yolcular açısından şöyle belirtmiş; Rıza pazarda bir meyve kasasına gözü ilişir ve hemen bunu alır. Motosikletine binen bir kadın yolcu olduğu zaman bu kasayı beline bağlardı ve kadın yolcular da rahatsız olmazdı. Filmin son karesi de yine bu meyve kasasıyla bitiyor.Yönetmen “Namahremliğe” vurgu yaparak sıradan bir kasayla mesajı gönderiyor.

İran’ın bütün filmlerinde aşina olduğumuz metaforlar bu filmde de bir hayli var. Örneğin, Elma, reçel, çicek ve İmam metaforları bu filmde de baskın; ama yönetmen Ali Veziriyan bu gibi öğeleri filmin içine başarılı bir şekilde aktarırken izleyici sıkmıyor.

Ab Yani Su, Tek Hece Ama İki Sesi Var

Aslında bu filmde ağır basan metafor “Su”dur. Benyamil Hanım köy okulunda ilk dersinde çocuklara “ab” kelimesinin retoriğini öğretiyordu. Ab yani su, tek hece ama iki sesi var diyordu çocuklara. Rızacamdan gizlice öğretmenin güzelliğini izlerken birden boğazı kupkuru kesiliyor ve hemen okulun bahçesindeki çeşmeye koşuyor ama su akmıyor. Yani bir nevi hayat, yani “Su” o güzel Benyamil öğretmen karşısında kuruyor.

Rıza ne yapsa da güzel öğretmen aldırış etmiyor ve talihsiz Rıza hayatın peşindeyken saf ve masum hali çöllerde susuz ve esir olan İmam Hüseyin’in acılarına girdap oluyor.

Seyid Yahya bilgin bir türbedar ve Rıza ona soruyor;

“- Seyidyahya Tutulmak da nedir?

- Yani güzel olanı sevmek

- Yani aşk ateşini kalbinde yakmak demek

- Yani kalp gözün ve kulağının açılması demek

- Çok üzülüyorum Seyid Yahya, sen de üzülmüştün değil mi?”

Aslında Benyamil öğretmen de bir çıkmazın içinde ama yönetmen Veziriyan, vefasızlığı ve vurdumduymazlığı Benyamil öğretmenin üzerinde derinleştirerek gerçeği izleyiciye filmin son kısımlarında anlatıyor. Benyamil öğretmen Barzo ile evleniyor ama sevgisiz olan Barzo çocuğu olmayan Benyamil hanımı boşuyor.

Burada kadını sadece çocuk doğurmakla gören bir zihniyetin eleştirisini de gözler önüne seriyor. Müzik ve kurgusuyla başarılı olan film tebessüm ve hüznün ruhumuzu nasıl sardığını bir nevi anlayabiliyoruz.

Allah Yakındır – God is Close

Yapımı: 2006 - İran

Tür: Dram

Süre: 86 Dak.

Yönetmen: Ali Vazirian

Oyuncular: Elnaz Shakerdust, Saeed nikpour, Safar Roohi, Ellaheb avand, Babak Hamidian

Mustafa Şevgin - 11.04.2016

,

1543

Mustafa Şevgin Hakkında

Mustafa Şevgin

1986 yılında Urfa'da doğdu. Gazi Üniversitesi Sanat Tarihi bölümüne bir süre devam ettikten sonra Erciyes Üniversitesi İletişim fakültesinden mezun oldu. 

Sosyal Medya'da Bizi Takip Edin