Fanzin Dergiler Soruşturması 5 - Sandık Dergisi

Fanzin Dergiler Soruşturması 5 - Sandık Dergisi

Fanzin Dergiler Soruşturması 5 - Sandık Dergisi

08.07.2013 - Bilal Can
Fanzin Dergiler Soruşturması 5 - Sandık Dergisi

Fanzin Dergiler soruşturması kapsamında ulaşabildiğimiz Sandık Dergisi ile fanzinler hakkındaki söyleşimizi derginin editörü Merve Sarıhan ile gerçekleştirdik.

Kendinizi kendi ifadenizle okuyucularımıza tanıtır mısınız? Siz kimsiniz?

Bizler yazar kırıntısıyız. Kendi kendimize yazıp çizerken ortaya çıkan bir e-dergi fikri oldu Sandık. O yüzden de düzenli çıkamadı sanırım yine de içimizdeki edebiyat ve sanat için bir şeyler yapma aşkını insanlarla paylaştığımız bir yer oldu.

Fanzin kelimesi sizin için ne ifade ediyor?

Amacı satış değil yaratmak olan, gönülden kopan bir sanat parçası.

Underground bir edebiyattan söz edecek olursak fanzinler bunun neresinde?

Olması gerektiği yerde, tam ortasında. Fanzin, yer altı edebiyatının yayılmasını sağlayacak en önemli araçtır. Günümüzde kitaplar ve dergiler de ön plana çıksa bile, elde yapılmış bir fanzinden yer altı okumanın keyfi başkadır.

Günümüz edebiyatını ve edebiyatçılığını nasıl değerlendiriyorsunuz?

Türk edebiyatından bahsetmek gerekirse, eskiye nazaran mizahın daha ön planda olduğunu söyleyebilirim. Bu durumu sevindirici buluyorum. Özgünlük açısından baktığımda ise, eskilerden esinlenmek tabii ki yol göstericidir ama yaratıcılığın zorlanması gerektiğini düşünüyorum.

Özellikle genç edebiyatçılarda uslup kargaşaları var. Kendilerine bir dil oturtmak isteği ile her okudukları kitabın diline bürünüyorlar. Yine de kendi tarzını oturtmuş hatta tarz yaratmakta olan yazarlarımız var.

Bir fanzin dergi olarak, derginiz hangi derdin sonucu ortaya çıktı?

Okuyoruz, dinliyoruz, seyrediyoruz ve inceliyoruz. Bunların sonucunca bizim de söyleyecek bir şeylerimiz var diyerek ortaya çıktı dergi. Hem kendimiz hem de diğer amatör yazarların yazılarını yayınlamak isteği ile.

Derginiz neyi amaçlıyor?

Amacımız biz gibi amatör yazarlara bir platform oluşturmak. İçimizdeki yazma isteğini paylaşarak çoğaltıyoruz diyebiliriz.

Türk Edebiyatı genel olarak bir dergi edebiyatı olarak gözüküyor. Her ne kadar bu artık kırılmış olsa da bu gün dergiciliğin edebiyatımızdaki yerini nasıl değerlendiriyorsunuz?

Dergiler her zaman edebiyatçıların en büyük basamağıdır, eskiden bilindik bir dergide (örneğin Varlık) yazı çıkması edebiyatçılığa atılmış büyük bir adımdı. Bir çok genç edebiyatçı şimdi bizlerin yaptığı gibi dergiler çıkarak akımlar oluşturdular. Biz de onların yolundan gidiyoruz aslına bakarsanız. Bu yüzden dergiler hala Türk edebiyatına büyük katkılar sağlamaktadır.
Ben her zaman Türk edebiyatının öykücülüğünü daha çok sevmişimdir. Kısa filmlerde olduğu gibi dertlerine daha bir odaklanırlar. Çok sevdiğim bir yazar olan Edgar Allan Poe, öyküler bir oturuşta okunduğu için en büyük hazzı sağlarlar demiştir. Dergiler öykülerin en iyi dostudur.

Sosyal medyanın ve her geçen gün artan dergiler nedeniyle "aynılaşan eserler" görmeye başladık. Fanzinler size göre yeni bir soluk, yeni bir nefes, yeni bir akımı başlatabilir mi?

Fanzinlerin kendilerine özgü, samimi bir dilleri vardır. Dergilerden daha özgür yapıda oldukları içindir bu. Kurallar dışına çıkmak insana daha fazla hareket alanı sağlar. Bence bu yaratıcılığı arttıran en önemli olaylardan biridir. Serbest şiir örneğini verebilirim burada.

Sosyal medya bu özgürlüğü sağlıyor olsa da tüketimi kolay olduğu için tek düzeleşebiliyor. İnternet şu anda bir kere okunup geçilen şahane aforizmalarla ve cümlelerle dolu. Bir kitapta gördüğünüzde altını çizdiğiniz, sizi kendinizden geçiren cümleler aşağı doğru akan ekranda kayboluyor. İşte bu özgürlüğü en iyi kullanmayı sağlayan araç fanzin oluyor.

Ne tür eserler yayınlıyorsunuz? Çıkardığınız sayılar hakkında biraz bilgi verir misiniz?

Şiir, hikaye, deneme, makale, inceleme, kitap önerileri, sinema yazıları, tanıtımlar, konser eleştirileri ve röportaj gibi bir çok edebiyat ve sanat barındıran yazılarımız var. Röportaj yaptığımız kişiler sanatın her dalından olabilir. Bazen bir ressam, yazar ya da müzik grubu. Hatta ilk sayımızda bir sokak sanatçıcıyla konuşmuştuk. Dergimizin içinde o ay konuğumuz olan genellikle amatör bir sanatçının fotoğraflarını ya da resimlerini de yayınlıyoruz. Son sayımızda "yasaklı dosya" adında sansürlenmiş eser ve kişilerle ilgili yazılan bulunduğu bir yer var.

Çay parasını, ekmek parasını, sigara parasını toplayıp çıkartılan fanzinler bir çok sorunla karşılaşıyorlar. Bunların başında da bana göre dağıtım problemi. Siz daha başka hangi sorunlarla karşılaşıyorsunuz? Derginizi nasıl etrafa yayıyorsunuz?

Dergimiz e-dergi olduğu için dağıtım gibi bir sorunumuz yok fakat eğer basılı olsaydı da dağıtımını kendimiz yapmayı tercih ederdik. Dağıtım şirketleri dergileri adeta sömürüyor. Fanzinlerin kendilerini özellikle büyük kitap evlerine kabul ettirme sorunları var. Şu anda ülkemizde fanzinin değeri çok bilinmiyor. Yavaş yavaş fanzin sayısı ve kalitesi arttıkça onlar da farkına varacaklar.

Bizim dergimiz internet sayfasından çevirmeli sayfalı dergi şeklinde okunabiliyor. İnternet ortamının hızına alışkın olan insanlar için bu durum sıkıcı geliyor, bu yüzden okunmuyor. Bu sorundan kurtulmak için dergimizi blog şekline getirmeye karar verdik. Başlarda dergi formunu bozmamak için direndik ama biz de dergi formuna sokarken zorlandığımızı fark ederek, derginin de daha güncel kalabilmesi için blog tarzına yöneldik.

Derginizi nerelerde bulabiliriz?

Dergimizi www.sandikdergi.com adresinden okuyabilirsiniz. Eski sayılarımızın pdf halleri de sitemizde mevcut.
Parası olmayanlara dergileri bedava veriyor musunuz?
Biz zaten bedavayız. Herkes özgürce okuyabilir.

İletişim adresi:

sandikdergi@gmail.com


Diğer Fanzin Dergi Soruşturmaları

http://www.kitaphaber.com.tr/fanzin-dergiler-sorusturmasi-4-k1316.html

http://www.kitaphaber.com.tr/fanzin-dergiler-sorusturmasi-3-k1313.html

http://www.kitaphaber.com.tr/fanzin-dergiler-sorusturmasi-2-k1310.html

http://www.kitaphaber.com.tr/fanzin-dergiler-sorusturmasi-1-k1296.html

Bilal Can - 08.07.2013

,

2730

Bilal Can Hakkında

Bilal Can

Dumlupınar Üniversitesi Sosyoloji lisansını tamamladıktan sonra yüksek lisansını da aynı üniversitede "Mustafa Kutlu Öykücülüğünce Mekân: Bir Edebiyat Sosyolojisi" teziyle tamamladı. Sosyolojik çalışmaları mekân, kent, şehir ve edebiyat sosyolojisi üzerine yoğunlaşmıştır. Şiirleri, denemeleri, kitap değerlendirmeleri ve eleştirileri bir çok dergide yer aldı. Kitaphaber.com.tr sitesinin kurucuları arasında yer alıyor ve 2012 yılından beri Kitaphaber.com.tr nin editörlüğünü, 2015'ten itibaren genel yayın yönetmenliğini yapıyor. 

twitter: @bilalcan1

Sosyal Medya'da Bizi Takip Edin