Gazze Risalesi - Cahit Koytak

Gazze Risalesi - Cahit Koytak

Gazze Risalesi - Cahit Koytak

17.02.2011 - Bilal Can
Gazze Risalesi - Cahit Koytak
Gazze üzerine binlerce şiir yazıldı, binlerce söz söylendi, binlerce şarkı dillendirildi. Hepsinde ortak bir acı, hepsi ortak bir paydada ortak bir acıyı dillendirdi. Hepsinde üzgün bir resmin, ağlayan bir yanın, kanayan bir yüreğin rengi belirdi. Hepsi bir çığlığın, bir yürek yangının, bir acının göstergesi oldu. Gazze insanlık adına bir acıydı. İnsanlığın ortak acısıydı. Bu acıdan sadece yürekli olanlar nasiplendi. Sadece yüreğinde biraz insanlık adına, evrensel hisler adına, iyilik, barış, güzellik adına unutlu olan insanlar nasiplendi.

Gazze Risalesi işte bu acıdan, bu ortak paydada buluşan bir yüreğin söylediği sözler. İçinde bir acı, bir hüzün, bir kanayan yer olan bir yüreğin söylediği sözler. Kitap üç bölümden oluşmuş.
Gazze Risalesi
Ekler
Jozef’e mektup

”Gazzeli Yusuf, oğlum ben yaşlı bir Filistin şairlerinden bii
Şiirlerimi Türkçe yazıyor olmama bakma,
Yeryüzünün bütün öteki şairleri gibi,
(düzeltiyorum) yeryüzünün bütün
Yufka yürekli şairleri gibi ben de
Filistinliyim on günden beri
ve buram buram Filistin toprağı
kokma başladı birden, nasılsa,
benim de kırk yıllık türkülerim,
kasidelerim. ”

bölümüyle başlıyor kitap. Ve uzayıp gidiyor Risale. Şiirler kendini bir solukla okutmasına rağmen yürek bir solukta bitiremiyor o acıyı. Bir izi kalıyor yüreğin kıvrımlarında.

Cahit Koytak şiiri bir laneti değil şairce bir duruşun şiirce direnişidir. Şiirce direnir tüm zulümlere o.Onun şiirinde lanet yoktur. Sertlik vardır ama bu şiirde ince bir işçilikle işlendiği ve iyi işlendiği için o kadar zor okutmaz kendini. Akıcıdır çünkü sıkmadan, zorlamadan, direniş gösterircesine asmıştır şiirlerini sayfalara. Gazze Risalesini önemli kılan belki de budur. Sertçe ama yüreklice sözler barındırması yüzünden önemlidir.

Zulmün ortak bir adı vardır. Zulmün evrensel bir dili vardır. Tüm dillerde zulüm ortak acılar aşılar insanlara. Bu dinlerde de böyledir. Şair bunu şöyle dillendiriyor:

”evet, her gün onlarca defa katlediyor
Filistin’ de peygamber katilleri,
Her onlarca defa Musa’yı
Onlarca defa İsa’yı, onlarca defa
Muhammed’i katlediyorlar,
ve yakıyorlar İbrahim’i, fosforlu bombalarla,
ama yine aynı Filistin’de her gün
ve her yerinde yeryüzünün,
doğuyor, on günden beri
onlardan yüzlercesi, onlardan binlercesi..”
Şair şiirini yazarken semboller kullanarak ilerletmiştir. Gazeli Yusuf, bir semboldur, Jozef bir semboldur. O sembolleri tüm iyiler ve kötüler adına kullanmıştır. Tek tek anmak yerine tüm gazeli çocukları sadece Gazeli Yusuf demiştir. Ve jozef demiştir. Tüm İsrailoğullarını anlatatak.

Gazeli Yusuf şairin acısını ilettiği çocuktur. Ona seslenir acısını ve üzüntüsünü

”Gazzeli Yusuf, oğlum, keder de anı dili konuşuyor
dünyanın her yerinde,
umut da anı dili konuşuyor,
tıpkı nefretin ölümün dilini,
sevginin hayatın dilini konuşması gibi,
tarihin her döneminde…”

Jozef’e yazılmış şiirlerinde ise eli kanlı bir katilin, kendini saklayan bir caniye hesap sorar şair. Dünyadaki tüm katilleri gibi onu kötüler. Ona özdeki gerçeği hatırlatarak yaptığının yanlışlığını hatırlatır.

”bir tek, senin yüzündü, Jozef,
göremediğimiz tek senin yüzündü.
nerede o, ne oldu ona,
yok mu yüzün senin!

Gazze Risalesi
Cahit Koytak
Pınar Yayınları

Mart 2010 Bilal Can - 17.02.2011

,

2736

Bilal Can Hakkında

Bilal Can

Dumlupınar Üniversitesi Sosyoloji lisansını tamamladıktan sonra yüksek lisansını da aynı üniversitede "Mustafa Kutlu Öykücülüğünce Mekân: Bir Edebiyat Sosyolojisi" teziyle tamamladı. Sosyolojik çalışmaları mekân, kent, şehir ve edebiyat sosyolojisi üzerine yoğunlaşmıştır. Şiirleri, denemeleri, kitap değerlendirmeleri ve eleştirileri bir çok dergide yer aldı. Kitaphaber.com.tr sitesinin kurucuları arasında yer alıyor ve 2012 yılından beri Kitaphaber.com.tr nin editörlüğünü, 2015'ten itibaren genel yayın yönetmenliğini yapıyor. 

twitter: @bilalcan1

Sosyal Medya'da Bizi Takip Edin