Hayalin Muhatabı ve Şiir

Hayalin Muhatabı ve Şiir

Hayalin Muhatabı ve Şiir

18.04.2016 - Bilal Can
Hayalin Muhatabı ve Şiir

Tahayyülat, Ali Berkay’ın yayımlanan ilk eseri olarak okurların karşısına çıktı. İlk eserler genellikle bir tür Rus ruleti olarak durmaktadır. Hem yazarlar/şairler için hem de yayınevleri için bir tür riski göze alma durumu olan “ilk eser” serüveni yazarlar/şairler için bir sonraki aşamayı geçme- kendini derli toplu gösterme biçimi/vitrinle ilk tanışma olarak görülmektedir.

Her şair, en iyi şiirin peşindedir. İfadesini/özgünlüğünü bulan her şair iyi şiirle yarınlara kalabilmek için -her ne kadar bazıları dünde kalmış olsa da- aslında bugünden beslenerek eserini ortaya koyar. Bugün, şairin günüdür, onunla yaşar ve onunla muhayyilesini ortaya koyar. Çünkü şair, hem etken iken hem de edilgen bir haldedir. Bugünden etkilenerek yine bugünü yarın için anlatmaya çalışır. Bir hayal tabircisidir şairler. Bazen bir soru, bazen bir görüngü, bazen bir ses, bazen de bir hareket ile dünyanın bugününden çoğu insan için basit, sıradan gözüken olay ve olguları görerek kendi ifade biçimiyle aktarır. Onun için renkler farklı, günler farklı, anlamlandırma süreci farklıdır. Zaten aynı olsaydı belki de şiir yazamazdı.

Ali Berkay, yaşadığı toplumun anlam katmanlarını dererken kendi bakış açısıyla bunları sunarak okurları bir hayale konuk eder. Bu hayal kendi hayalidir ve şiiriyle bu hayali canlandırır. Esere de ismini veren Tahayyülat, şiirde hayalin nasıl işleneceğini şairin muhayyilesiyle ortaya koyar şiirdeki ve hayalin gücünü gösterir. İnsanın hayal edebilecek yerler ve zamanlar bulması ve bunu sürekli bir biçimde yapması, hayalin aslında vazgeçilmez eylemlerden biri olduğunun göstergesidir. Ali Berkay bunu kitaba ismini şiirinde şöyle ifade eder:

“Hayallerindeki olmadan insan kaybolur/Göklere yalvaran gözleri nazikçe uçar/Yazılır ve unutulur her adım/Kafiyesiz sularda/Dalgalar şeklinde ilerler/Yelkenleri dolduran her rüzgâr” s.70

Hayale sürükleyen sorular, o ilk sorular aslında bizim düşüncemizi de yönlendirmesi açısından önemli. İnsan için bir hayale çağrı olarak okunan bu şiir, diğer şiirlerinden hem ses bakımından hem de ele alınış biçimi bakımından daha başarılı şiirleri arasında sayılabilir. Şiirlerinin tümüne sirayet etmiş o toplumsal bilinci bu şiirinde de sürdürerek, lirik acılardan ziyade toplumsal sorunlara, bireyden ziyade geniş bir şekilde insanlığa sinen anlamlar üzerinde durmuştur Berkay. Herkesin bir iç ağrısı olduğu gerçeği ne kadar gerçek ise herkesin hayallerinin de olması o kadar gerçektir. Bu gerçeklik gerçek olup hayale sızan ve hayal olup gerçeği ağrıtan biçimde bir biriyle sarmal biçimde sürdürülmüştür.

Ve sorular:

Sanki sorular olmadan dünyanın daha anlamsız olacağını düşünenlerdenim. Sorular bizi rahatsız edip genellikle harekete zorlar. Hareketleniş bizi o rahatsızlığı gidermeye yöneltir. Biz rahatsızlığımızı gideremeden kendimizi göremeyiz. Canımızın bu rahatsızlıklarla ağrıması aslında alışılageldik “biz tavrıdır”. Sorular bazen insanı doğruya iletebildiği gibi yanlışa da götürebilir. Ali Berkay da Tahayyülat’da buna değinir. Belki de hatalarımızın tüm sebebi yanlış sorular sorduğumuzdandı kim bilir.

“Nerede başladı yanlış soru/Kim olduğun önemli değil/Ben senin binlerce gerçeğinden birine

/Diğerlerinden daha az olmayan bir gerçekliğine/Dört kıta yirmi yedi ülke sonra/Bir saniye iki yüz satır/Yazdırılmışım” s.71

Tahayyülat, Ali Berkay’ın ilk kitabı olması nedeniyle sesini arayan bir şairin ilk girişimi olarak okunabilir. Bazı şiirlerinde yerine oturmayan imgelerin ve kelimelerin olması buna bağlanabilir. İlk kitap başta da bahsettiğimiz gibi bir tür Rus ruletidir, Ali Berkay bu ruletten başarılı şekilde çıktı diyebiliriz.

Şu mısralar eserde övgüyü hak eden kısımlardan:

“Diyorum burada bir ev var

Biten ve senle inşa edilen

Yıkılan ve her sabah yeniden doğan

Bestelenmemiş onlarca söz

Kurulmamış onlarca saat” s.72

Tahayyülat

Ali Berkay

Hece Yayınları

86 s.

2016

Bilal Can - 18.04.2016

,

918

Bilal Can Hakkında

Bilal Can

Dumlupınar Üniversitesi Sosyoloji lisansını tamamladıktan sonra yüksek lisansını da aynı üniversitede "Mustafa Kutlu Öykücülüğünce Mekân: Bir Edebiyat Sosyolojisi" teziyle tamamladı. Şiirleri, denemeleri, kitap değerlendirmeleri ve eleştirileri bir çok dergide yer aldı. Kitaphaber.com.tr sitesinin kurucuları arasında yer alıyor ve 2012 yılından beri Kitaphaber.com.tr nin editörlüğünü, 2015'ten itibaren genel yayın yönetmenliğini yapıyor.

twitter: @bilalcan1

Sosyal Medya'da Bizi Takip Edin