INCH'ALLAH (İNŞAALLAH)

INCH'ALLAH (İNŞAALLAH)

INCH'ALLAH (İNŞAALLAH)

13.01.2014 - Betül Süslen
INCH'ALLAH  (İNŞAALLAH)

Kanadalı bayan yönetmen Anais Barbeau Lavalette’in elinden çıkan bir savaş filmi. Daha önce onlarca filme konu olmuş, devam etmesi durumunda bir o kadar daha filme konu olacak olan İsrail-Filistin Savaşı ve savaşın yıkımları üzerine bir yüzeysel inceleme olan filmde yönetmen derdini Kanadalı genç bir doktorun savaş cephesindeki gelgitleri üzerinden anlatıyor.Film Berlinale’de FIPRESCI Ödülü’nü kazandıktan sonra ülkemizde 32. İstanbul Film Festivali’nde gösterilmiştir.

Filmin öyküsü:

"Doktor Chloe Ramallah’da Kızılhaç ile çalışan, Kudüs’te genç bir İsrail askeri olan arkadaşı Ava ile aynı apartmanda komşu olarak yaşayan genç bir doktordur. Çatışmalara karşı oldukça hassas olan Chloe genç kadınların hamileliklerini gözlemlediği mülteci kampına gitmek için iki şehir arasındaki kontrol noktasından her gün geçmek zorundadır. Hastalarından Rand ile arkadaş olan Chloe işgal edilmiş bölgelere dair daha çok şey öğrenir ve Rand’ın ailesiyle daha çok vakit geçirmeye başlar.Chloe Rand 'ın ağabeyi ile duygusal bir ilişkiye başlayacak gibi olsada sürekli yaşanan dalgalanmalar bu ilişkiye fırsat vermez. Çatışmanın tarafları arasında ikiye bölünen Chloe arkadaşları arasında köprü kurmak için elinden geleni yapar ama iki tarafa da yabancı kalmanın zorluklarını da yaşamaktadır. "

Bayan yönetmen Lavalette savaşı bayanlar üzerinden anlatmaya çalışmış. Kanadalı olan Doktar Chloe, İsrail askeri olan arkadaşı Ava, yine arkadaşlık kurduğu hastası Rand ve Rand 'ın annesi üzerinden yürümektedir film. Chloe tarafı olmadığı savaş içinde mesleğini icraa etmeye çalışan bir doktor fakat İsrail 'in Filistin üzerindeki adil olmayan tutumları Chloe 'yi oldukça rahatsız etmeye başlar. Chloe yoğun bir vicdan muhasebesi içine girer. Hatta öyleki Yusuf karakterinin İsrail aracı tarafından ezildiği sahnenin ardından Chloe 'nin bunalıma girdiğini gözlemleyebiliriz. Ve bir anda tarafı olmadı savaşta Chloe 'yi Yusufun cenazesinde Tekbirle yürüyen topluluk arasında görürüz. Chloe artık tarafını seçmiş düşüncesinden kendimizi alıkoyamıyoruz. Başta objektif olduğu savaşta artık Filistin 'e daha yakındır doktor Chloe. Yine ilerleyen sahnelerde Chloe 'nin israil arkadaşı Ava ile olan kısa münakaşasına şahit oluruz. Yusuf 'un ölüm haberinin yayınlanmadığını İsrail 'in rahatsız edici tavrından şikayetini dile getirsede Chloe Ava bir İsrail askeri olarak dinlemek istemez ve odadan ayrılır.

Ava ve Chloe ' nin eğlenmek için kısa bir kaçamak yaptığı sahnede ki diyalogda dikkat çekicidir:

-Chloe: "yorgunum"
-Ava: " senin savaşın değil"
- Chloe: " öyle mi"
- Ava: " Evet... Burada fazla birşeyimiz yok ama acılarımız var en azından onları bize bırak. Bir anda buraya gelip öylece bizim pisliklerimizi kurcalayamazsın. Bunlar senin değil. "

Bu diyalog aslında filmin kilit noktalarından sayılabilir. Ava arkadaşına işimize karışma tarafsız ol mesajı vermektedir.

Filmde dikkat çeken hususlardan biride Chloe 'nin çalışmak için Filistin tarafında olması uyumak ve dinlenmek içinse İsrail tarafına geçmesi göze çarpıyor. Filistin tarafında samimiyeti bulurken, güvenli uyumak ve yaşamak adına gücün yani İsrail’in tarafına geçiyor.

Superman kıyafeti ile dolaşan çocuk ise yine göze çarpanlar arasında. Film boyunca çocuğun üzerindeki suparman kıyafeti değişmez. Burada ki alt metin savaşın çocuklar üzerindeki etkisi. Çocuk bu kıyafetle belkide kendini güvende ya da kahraman gibi hissediyor ki kıyafet hep üzerinde.

Yönetmen mekan, dekor, kostüm, makyaj, renklendirme ve ışığı öykünün dram boyutunu göz önünde bulundurarak kameraya aktarmıştır. Özellikle renk kullanımı oldukça mat, cansız ve gri ton ağırlıktadır. Savaş kalıntıları, çöp yığınları, Rand’ın evi dramı daha da öne çıkarıyor. Tüm bunların haricinde kadınların makyajı bir umut ışığı gibi parlıyor. Rand’ın kullandığı kırmızı ruj ve mavi oje hala hayata tutunduğunun işaretidir. Aynı şekilde Ava da göz ve dudak makyajıyla savaşın o kahredici duygusunu kadınca boykot ediyor. Buna Kadın bir yönetmenin akıllıca hareketi denilebilir.

Filmin sonunda ise asıl mesaj veriliyor. Superman kıyafetli çocuk İsrail ile sınır olan duvara bir göz büyüklüğünde delik açıyor ve İsrail topraklarını gözetliyor. Yönetmen bu sahnede kişisel bakış açısının altını çizmek istemiştir. Yani bu olaya bu savaşa herkesin bakış açısı ve gördükleri farklıdır mesajı son noktayı koyuyor. Herkes kendince açtığı delikten bu soruna bakıyor! Ama çözüm sınır koyanların ve kimi zamanda o sınırı geçebilenlerin vicdanında bitiyor.

Yönetmen : Anaïs BarbeauLavalette
Yapımı: 2012 - Kanada, Fransa
Tür: Dram
Süre: 101 Dak.
Oyuncular: Sabrina Ouazani, Carlo Brandt, Marie-thérèse Fortin, Evelyne Brochu, Sivan Levy.

Betül Süslen - 13.01.2014

,

3003

Betül Süslen Hakkında

Betül Süslen
Sosyal Medya'da Bizi Takip Edin