İslam ve Kapitalizm Tartışmaları

İslam ve Kapitalizm Tartışmaları

İslam ve Kapitalizm Tartışmaları

10.02.2013 - Enes Yaşar
İslam ve Kapitalizm Tartışmaları

İman ederek Müslüman olan Kapitalism'in; adını Kapital-is(la)m olarak da değiştirmesiyle birlikte; "barış köprülerinin" atıldığı İslam beldesindeki yaşantının ele alındığı bir kitap; "İslam ve Kapitalizm".

Dünün, koparılan hastalıklı yaygaralarının günümüzde de devam ettiğini gösteren beyanname niteliğindeki taslağıyla; işleyen mekanizmaya vicdanlarımızı sıkıştırarak rahatımızı kaçıracak cinsten bir kitap...

Huzursuzluğun romanına sığdırılarak geçiştirilen sıkıntılarla dolu bir kurgunun dahi, niyetlerimizi ferahlatamayacağı gerçeğiyle bizleri karşı karşıya getireceğini varsayarsak; bu kitabın, toplumsal yanılgı sürecindeki "uyum sağlamak, kanıksamak, normalleşmek ve kokuyu hissetmemek" hastalıklarıyla başlayacağını çok rahat bir şekilde anlarız. Daha doğrusu Kapital-İslam'ın yani abdestli kapitalizmin "haliçten yayılan kokuları"yla muhatap olacağımız fikrine erişiriz.

Kitabın başlangıç kısmı ilk olarak, gerçeğe kapalı olma olgusunun güdülediği sürüleşme psikolojisiyle başlamaktadır. Ve ilerleyen sayfalarda ise hastalığın bir derece daha ilerlemiş ve ağırlaşmış hali olan sahiplenme olgusunun ne demek olduğu ele alınmıştır. Yani İslam'ın kırılan omurga kemiğinin onarılma aşamaları üzerinde durulmuştur.

Dengeler üzerinde kurulmaya devam eden kitap; cemaat halkasının,(sahiplenme duygusuyla) piramit şeklinde yükselmeye başladığı gerçeğini sayfaları arasına yaydıkça; "Hangisi Muhammed" sorusuyla karşılaşılan devirlerin çoktan geride bırakıldığını göstermektedir. Bu unutulmuşluğuysa, kitabın yazarlarından Yılmaz Yunak'ın teşhisiyle değerlendirecek olursak ("Merhamet ve servet ikilisinin bir tahterevallinin iki ucunda oturmaktadır") duruma şöyle bir yorum getirebiliriz; servet hırsı arttıkça,"Hanginiz Muhammed" sorusu bir efsaneymiş gibi algılanmaya başlayacaktır.

Cümleler üst üste atıldıkça, altta kalan "kenz" kavramının ezilen altyapılarından (modernizm-kariyerizm-konformizm-entegrizm) "şehvet-servet-şöhret-güç" tozlarını silkeleyen yazarlarımız, sayfaların arasında bata çıka yol almaya çalışan düşüncelerimizin kalplerini belli bir süre sonra genişleterek; Tekasür ve Maun surelerini gönül gözlerimize saçmaya başlayacaktır.(Ki o vakit renk körlüğüne yakalan vicdanlarımızın zulmü ürkütmeye en yakın olduğu andır.) Öyle ki, kitabın panzehir kısmlarından yayılan ibarelerin bir çoğu Tekasür ve Maun surelerinden ve abdestli kapitalizmden bahsederek "Zulmü ürkütmeyen bir namazın afyon, yalan ve boş" olduğunu göstermektedir.

Ve kitaba kavramlar üzerinden yorum getirmeye kalkacak olursak, kapitalizmin çaresini; infak etmede, sadaka ve zekat vermede olduğunu telakki etmemiz herhalde çok da zor olmayacaktır. Ayrıca, arttırdıkça zenginleşen ve tuğyana düşen insanların, şirklerini gizledikleri meskenlerin izlenimlerini kavramsal olarak da yansıtmakta olan kitap; Tanrıların, yerde ve gökte görülen cisimler değil de "kenz" yapanlar olduğunu ifade etmektedir.

Tüm bunların yanı sıra değişen İslam ahlakıyla ahlaklanmayı şiar edinenlerin (şık giyinme yarışına kapılarak beş yüz dolarlık başörtü takan Müslüman kadınlar, bin dolarlık takım elbise giyenler, markalı ayakkabılarıyla insanların gurularını ezenler vs... ) mezara girmeden eşitlenmeye razı olmamalarını İslam'a ve kendilerine zarar telakki eden kitap, İslam'ın bu yüzden sömürü düzenlerinden biri haline getirmiş olmasından yakınmaktadır

Son olarak ise, "malların zenginler elinde dönen bir devlet olmasını istemeyen" yazarlardan Eren Erdem'in "Hz. Musa'nın ve Firavun'un asası"na dair etkili bir örneğiyle bitirmek istiyorum.

"Firavunun asası aşağı bakar, Musa'nın ki yukarı... Sosyo-Psikolojik olarak ele aldığımızda; Firavun, asasını halkı susturmak için kullanır. Yere doğru vurur... Çünkü o asanın hedefi alttakilerdir. Hz Musa ise asasını sürekli göğe kaldırır. Yukarı bakar... Çünkü onun asasının hedefi üsttekilerdir.

İslam ve Kapitalizm
İhsan Eliaçık-Eren Erdem-Hakkı Yılmaz-Yılmaz Yunak
Doğu Kitabevi

Enes Yaşar - 10.02.2013

,

2638

Enes Yaşar Hakkında

Enes Yaşar
Sosyal Medya'da Bizi Takip Edin