Küreselleşen Dünyada Külleşen Gelecek Mi?

Küreselleşen Dünyada Külleşen Gelecek Mi?

Küreselleşen Dünyada Külleşen Gelecek Mi?

11.06.2020 - Muhammet Güzel
Küreselleşen Dünyada Külleşen Gelecek Mi?

Küreselleşen Çağdaş Nasıl Bir Gençlik?

Çok zaman oldu kalemi elimize alıp sizinle sohbet etmeyeli. Geçen bu zamanda neler mi yaptık peki? Biraz sessizliği dinleyip olan değişimleri izledik yani hem biraz çağımızı analiz etmeyi hem de eğitimci kimliğimizle gençliği izleyip onları analiz etme fırsatı yakaladık. Aslında sizinle sohbet etme fırsatını içinde bulunduğumuz pandemi süreci etkili şekilde imkân sundu. Çünkü birey modern dünyada gelişmiş iletişim ağlarıyla oluşan kolaylıklara rağmen yine yalnızlığı yaşamaktan kaçınamamıştır. Birçok eserde, birçok yazılarda ‘‘Aydınlık Gençliği’’ anlama çabası işlenmiş olup ama hiçbiri içinde bulunduğumuz ‘’KİTLESEL YALNIZLIĞI’’ veya sosyal izolasyonu tahmin edilerek kaleme alınmamıştır.

Gelişmiş iletişim ağları, artan sosyal imkânlar ile ‘’Geleceğin Gençliği Anlama’’ sorunu artık çağımızın kaçınılmaz bir gerçeğidir. Aslında hem gençlik hem de gelişime açık bireylerin yaşam felsefesini araştırmaya karar vermişken kitaplığımın rafında ‘’Kudret BÜLBÜL‘’ hocamızın ‘‘KÜRESELLEŞEN ÇAĞDA NASIL BİR GENÇLİK?’’ isimli eseri bana yenilikleri görmemde fayda sağlamıştır.

Eser 2017’de Şanlıurfa Valiliği tarafından bütün ortaöğretim kurumlarına hediye edilmiş bir eser. Hem gençliği tanımlamakta hem de geleceğinde meslek kaygısı olan nesillere öneri ve analizler sunan bir eser. Sosyolojik perspektifte bakıldığında; modern dönemi, radikal modern dönemi veya postmodern dönemi bizlere sunmakta.

Değişen dünya sistemleri çeşitli kavramlarla tarih sayfasında kendinden söz ettirmiştir. Eserde de ifade edildiği gibi çağımız ve geçmişimiz 19. yüzyıl imparatorluklar çağı, 20. yüzyıl ideolojiler çağı ve 21. yüzyıl ‘’KÜRESELLEŞME ÇAĞI’’ olarak işlenmiştir.

Modern dönem bizlere bir şehir kültürü aşılayarak kalabalık yığınlar arasında yaşamayı öğretmekteydi. Ama radikal modern dönem veya post modern dönem gelişen iletişim ağlarıyla, tahrip edilen doğa kaynakları ve yok olan bir geleceği eserde ‘’KÜRESEL KÖY’’ olarak görmemiz hem toplumsal yaşamın birey üzerinde oluşan sosyokültürel etkisini hem de kalabalık yığınlarda benliğin yalnızlığını ifade etmekte.

Eser gençliğe öğütler sunan sıradan bir eser değildir. Akıcı üslubu, anlaşılır bir dil sunması eğitimci ve öğrencilere okuma konusunda yardımcı olmaktadır. Sınav sürecinde olan bireylere ve bunların hazırlanmasında katkısı olan eğitimcilere GÖÇDUD-R formülünü sunarak yeni bir bakış açısının oluşumuna katkı sağlamaktadır.

Peki, GÖÇDUD-R formülü nedir ve geleceğin aydınlık gençliğine pusula olur mu? Bu soruyu eserde okurken ve sohbet etmeye karar verdiğimde zihnimde oluşturdum ve cevabını ‘’Evet’’ olarak sizinle paylaşmak istedim.

Güvenilir (Emin İnsan ) olmak

Öğrenmeye açık olmak

Çalışkan olmak

Donanımlı olmak

Uyumlu olmak

Dirayetli olmak

Rekabetçi olmak

Bu formül hocamızın ifadesiyle eserin oluşmasında temel oluşturmaktadır. Benim ifademle sadece mesleki olarak değil, insani yönlerimize değer katmanın ‘’Altın Kuralı’’dır. Her maddeyi ayrı başlık ve bölümlerde kaleme alan Kudret hocamıza gönülden teşekkür ederim. Eser lisede eğitim gören öğrencilere, eğitimcilere mutlaka ulaşmalıdır. Hatta özel sektörde çalışan ve sürekli yenilik arayışı içerisinde olan biri olarak eserin göreve başlayan özel personellerin ve devlet personellerinin tamamının okuması tavsiyemdir. Sınav sürecinde olan bireyler değil ‘’HAYAT BOYU ÖĞRENME’’ düsturunu kendine kural edinmiş toplumun bütün fertlerine bir ışık olmaktadır.

Örneğin; eserde işlenen şu düşünce ‘’Yaşadığı toplumun tarihini, kültürünü bilmeyen bir gençlik nasıl ülkesine aidiyet duyabilir? Ülkesinin sorunlarına çözüm üretebilir?’’ gençliğe rehber olmaktadır. Yıllarca hep sanal paylaşımlarda özlü sözler paylaşan gençlik ‘‘Bir emek sınavı olan üniversite sınavlarında’’ baraj altına kalarak kendi geleceğine aidiyet sorunu yaşamaktadır. Bunun en pratik çözümü bir özeleştiri yaparak gelecek planı yapıp harekete geçmektir.

Eserde farklı bir bölümde ise ‘‘Tek Düze Donanımın Sakıncaları’’ işlenerek bireyin kendi farkındalığını oluşturmanın sorumluluklarını işlemektedir. Her çağa uygun donanım bölümünde ise bireylerin toplumsal alanlarda görev ve sorumluklarını takip etmesine imkan sağlamaktadır.

Genel olarak eser bireyselleşen ve küreselleşen dünyada farkındalığı ortaya koymanın ana temasını akıcı ve yoğun bir üslupla işlemektedir. Eserin bazen sohbet havası sunması, her nesile hitap ettiğini başarılı bir şekilde ortaya koymuştur. Üniversite mezunlarına sadece diplomanın yetmeyeceğini, umutsuzca sertifika programlarına sarılmanın yanlışlığını sunup küçük tavsiyeler sunması, eserde daha farklı güzellik katmaktadır.

Unutulmamalıdır ki; KENDİNE YABANCI OLAN BİR BİREY, TOPLUMUNA YABANCI OLARAK YETİŞİR VE GELECEĞİNDE KARANLIK BİR SAYFA OLARAK VAR OLUR.

Küresel Çağda Nasıl Bir Gençlik?

Kudret Bülbül

Harf Yayınları

120 s.

Muhammet Güzel - 11.06.2020

,

3070

Muhammet Güzel Hakkında

Muhammet Güzel
Dumlupınar Üniversitesi Yüksek Lisans Öğrencisi.
Sosyal Medya'da Bizi Takip Edin