Kütahya’da Okuma Şenliği

Kütahya’da Okuma Şenliği

Kütahya’da Okuma Şenliği

05.06.2017 - Ethem Erdoğan
Kütahya’da Okuma Şenliği

yazımda belki farkında olduğumuz belki olmadığımız ama iyi planlanan ve sonuç olarak verimli olan; Kütahya ilimizde gerçekleştirilen biri yerel diğeri ulusal bazda iki büyük kitap okuma yarışmasından notlar aktaracağım.

Zarif Çocuk Kitap Okuma Yarışması

Kütahya Cahit Zarifoğlu İlkokulu tarafından okuma alışkanlığını kazandırmak ve Türk yazarlarıyla ilgili farkındalık oluşturmak amacıyla Türkiye Genelinde düzenlenen ‘Zarif Çocuk Kitap Okuma Yarışması’ 3. Yılında. İLK Sene Kütahya merkezinde bulunan okullarda yapılan yarışma, 2. Senesinde Kütahya’nın tüm okullarında 3. Sene ise ülke çapında gerçekleştirildi.

3 yılda; öğrenci, öğretmen, veli ve okul aile birliği üyelerine Cahit Zarifoğlu’nun çocuk kitapları okutuldu. Cahit Zarifoğlu İlkokulu Müdürü İdris Işıklı bey “Yaklaşık 20 bin kitap okuttuk üç yılda.” Diyor. Buradaki temel espri de, öğretmen, veli, öğrenci ve okul aile birliği üyelerinin her biri soru hazırlıyor kitaplardan. Şunu da söylemem şart, okul müdürü İdris Işıklı organizasyonu kusursuz planlarken bizzat soru da hazırlıyor.

İlk aşamadaki eleme sınavı 22-30 Nisan 2017 tarihleri arasında internet üzerinden online olarak yapılıyor. Türkiye’nin her yerinden sınıflar elemeye tabi tutuluyor. Finale yükselen sınıflar ise Kütahya’da yapılan finallere davet edildi. Örneklemek için bazılarının isimlerini vereyim. Bitlis-Güroymak Kazım Karabekir İlkokulundan 3 sınıf. Şanlıurfa-Viranşehir’den bir sınıf. 18 ilden 340 öğrencinin katıldığı yarışmalarda 3. sınıf öğrencileri, Cahit Zarifoğlu´nun Yürekdede ile Padişah, Küçük Şehzade, Ağaçkakanlar eserlerini, 4. sınıf öğrencileri ise yine Cahit Zarifoğlu´nun Motorlu Kuş, Katıraslan, Serçekuş ve Kuşların Dili adlı eserlerini okudu.

Jüri üyeliklerini DPÜ Eğitim Fakültesinden Doç. Dr. Fulya Topçuoğlu Ünal, Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmeni Ethem Erdoğan, Türkçe Öğretmeni Nazmiye Onur’un yaptığı yarışmada 3. Sınıflar birincisi Özel Kadir Özkanat İlkokulu, 4. sınıflar birincisi Şanlıurfa Viranşehir IMKB İlkokulu oldu.

Kullanılan sorulardan örnekler de sunmak gerekirse, şöyledir:

1- “Şehzade Yazı Yazıyor” başlıklı metinde nöbetçi şehzadenin adını yazma işini becerememesini aşağıdakilerden hangisi ile açıklamıştır? (Küçük Şehzade)

a) Yeterince çalışmamasıyla b) Yeterince özen göstermemesi ile c) İmza atma hakkını kazanmamasıyla d) İmzasını yanlış atmasıyla

2-“Padişah İle Bir Veli” adlı metinde Şeyh Abdülkadir’in padişahı ziyarete niçin gelmediğinin cevabını başvezir açıklamıştır. Başvezirin açıklamasındaki sebep aşağıdakilerden hangisidir? (Küçük Şehzade)

a) Şeyh Abdülkadir’in gururu b) İslamın izzetinden ötürü gelmemesi c)Padişahla problem yaşaması d) Randevu alamaması

Eğitim-Bir Sen Kitap Okuma Yarışması

Moral ve fikir dünyamızı oluşturan öncü/büyük adamlar var, iyi ki var. Bunlar şair-yazar ve aksiyon adamları. Bu büyük adamların davasına sahip çıkma, davalarını dava edinmek her iki dünyaya da yönelik bir eylem. Büyük eylemlere küçük adımlarla ulaşılıyor. Bir kez yola çıkmak, yönelmek ve asla geriye bakmamak, benimle kimler geliyor, demeden samimi bir gayretle ve kararlılıkla yürümek gerekiyor. Bu yürüyüş için her fert omzunda taşıyabileceği kadar da olsa yüke omuz vermeli. Çünkü ahir zamanda davanın ateş olduğu, bu davaya sahip çıkmanın dünyevi bir ateş oluşu ve avucuna alanların avuçlarının yanacağı; davaya sahip çıkmayanların ise uhrevi bir ateşe duçar olacağını kutlu nebi haber veriyor bize.

Kütahya’da bahsi geçen davaya omuz veren bir stk var. Büyük çaplı bir kitap okuma yarışması da Eğitim-Bir Sen Kütahya Şubesi tarafından düzenleniyor. 3 ayrı kategoride yapılıyor yarışma. 1. Kategori: Ortaokul 5/6. Sınıflar. 2. Kategori: Ortaokul 7/8. Sınıflar. 3. Kategori ise Lise öğrencileri. Şube yönetiminin her ferdi bu yarışmaya yüreklerini koymuş durumda. Bu dalga dalga yayılan bir eylem atmosferi oluşturuyor. İş yeri temsilcileri, okul yöneticileri ve üyeler gönüllülük esasına göre bu eylemi yürütüyor. Bu dalgaya kayıtsız kalmayan Kütahya Belediyesi projenin ortağı/paydaşı olarak ödülleri karşılıyor. Bu emsalsiz kültür faaliyeti sorunsuz olarak 10.000 öğrencinin katılımıyla gerçekleştiriliyor. İlave olarak ülke çapında bazı şubelerin de bu projeyi aynen alıp uygulamaya başladıklarını öğrendim.

Bu sene 3.sü gerçekleştirilen yarışmada bendenizin de içinde yer aldığı 3. Kategori ile ilgili bilgi ve örnek sunmak istiyorum. ''ZİHNEN VE BEDENEN SAĞLIKLI NESİLLER İÇİN'' giriş cümlesi ile başlıyor işleyiş. Bu işleyiş içerisinde seçilen eserler şunlar: Sır- Mustafa Kutlu, Bir Adam Yaratmak – Necip Fazıl Kısakürek, Yaşamak – Cahit Zarifoğlu, İslam Dünyası ve Ortadoğu-Mehmet Akif İnan, Masada Kaybedilen Vatan-Lozan’’da Neler Oldu – Ahmet Anapalı, İşte Önderimiz Hz Muhammet - İhsan Süreyya Sırma.

Soru örnekleri 1: Lozan’da belirlenen Türk İktisat Hükümlerine göre Osmanlının Avrupalı devletlerden alacağı tüm alacakları silinmiş, fakat borçlarının ödenmesi başta İsmet İnönü olmak üzere Türk heyeti tarafından taahhüt edilmiştir.” Bu vahim madde Lozan Antlaşmasının kaçıncı maddesidir? (Masada Kaybedilen Vatan – Ahmet Anapalı)

a) 69 b)72 c) 55 d)43 e) 38

2-Ege adalarının tümü elden çıkmış sadece Çanakkale Boğazının güvenliği açısından üç ada bize bırakılmış, ancak alt komisyondaki Askerî Müşavir Tevfik Bıyıklıoğlu bir adayı unutarak zabıtlara geçmemiştir. Lord Curzon’un Türk ekibiyle alay etmesine sebep olan ve böylelikle Yunanistan’a kaptırdığımız ada aşağıdakilerden hangisidir? (Masada Kaybedilen Vatan – Ahmet Anapalı)

a) Bozcaada b) İmroz c) Gökçeada d) Meis e) Limni

3- “Yeryüzünde varlığı münakaşa konusu olan tek devlet …….’dir.” Yazarın “İğreti Bir Devlet” yazısında bahsettiği devlet aşağıdakilerden hangisidir? (İslam Dünyası Ve Ortadoğu – Akif İnan)

A) Ürdün B) Filistin C) İsrail D) Suriye E) Kıbrıs

4-“Günümüzün gençliğini geleceğin zengin dili gibi kullananların başında Sezai Karakoç’u görüyorum. Zamanımızda has bir tabaka tarafından okunması sırf bu nedenle değil elbet.” Yazar Sezai Karakoç’un okunma nedeni olarak aşağıdakilerden hangisini göstermektedir? (Yaşamak-C. Zarifoğlu)

  1. İyi şair olması
  2. İmgeye yer vermesi
  3. Dilinin genişliği
  4. Ecdat mirasına duyulan özlem
  5. Özel şiirler yazması
Ethem Erdoğan - 05.06.2017

,

368

Ethem Erdoğan Hakkında

Ethem Erdoğan

Kütahya doğumlu. 1995 yılında Alkım edebiyat dergisini bir grup arkadaşıyla beraber çıkardı. Yazı ve şiirlerini Alkım, Kırağı, İpek Dili, Edebiyat Ortamı, Hece ve Yediiklim edebiyat dergilerinde yayınladı.

Sosyal Medya'da Bizi Takip Edin