Mor Mürekkep - Nazan Bekiroğlu

Mor Mürekkep - Nazan Bekiroğlu

Mor Mürekkep - Nazan Bekiroğlu

13.07.2011 - Bilal Can
Mor Mürekkep - Nazan Bekiroğlu

Kalem önce neyi yazmıştır. Ezelden ebede doğru hikayelerin sürüp gittiği hayat kulvarında insan beyaz sayfa üzerindeki kelimeler gibi kader defterinde yazılı olan kelimeye doğru ilerler. Her kelime bir diğerinin ardından gelerek devingen dünya gününde yeni hikayelerle hemhal olur insan. İnsan sayfanın belirgin rengi. Belirgin nesne ve öznesi. İnsan kendi kaderinden sorumlu. Hükümlü bir hayat sayfasında kalemin yazdığını bilecek. Kalem her yazının ilk şeyi.

Kalem mürekkebin neşesi. Kalem olmadan mürekkebin mürekkep olmadan kalemin bir anlamı olmaz. Kalem kutsal kitaplarda bahsi geçen günümüze kadar önemini kaybetmemiş yegana yazım aracı. Şairin, yazarın kalbine değen her kelimenin şahidi de kalemdir.

Nun’a. İncir ve zeytin kadar bahsi geçen kelimeler düşer sayfalara. Sayfalar boşluksuz, aralıksız, soluksuz yazılacak kalemlerle. Mürekkep kalemin suyu. Kana kana içerek kendini bu membaa daldıran kalem sayısız kelimenin mislilerce kelimesini dökerken sayfaya şahitleri vardır. Şahit sayfadır, yazanın kalbi okuyucunun gözleridir. Yazan kalbindekini söyler zihnini işgal etmiş cümleleriyle döker de döker. Okuyucu yazanın kaleminden düşen her kelimeyi değil er kelimeyi alarak kendine katar. Kendiyle ular ve kendisininmiş gibi o kelimeyi sahiplenir.

Mürekkep kalemin can suyu. Sabit kalemler can suyunu içinde taşıyalı cam şişelerde duran mürekkeplere artık yabancı. Yabancılık zamanın ileriye doğru bir akıma kapılmış olmasından mıdır yoksa zaman içinde farklılığa gitmesinden midir bilinmez ama artık bazı şeylerin eskisi gibi bazı şeyler olmadığı kesin. Değişen insan mıdır zaman mı sorular içinde soruları getiren ve bu sorular içinde hangi soruya cevap vereceğini şaşıran insan zamanın akıcılığına kapılarak yeni zamanlara doğru yollanır.

Mavi ve Kırmızı Bileşimi


Mor rengi mavi ve kırmızının karışımıyla ortaya çıkan ara renklerden biri. Osmanlı dönemince çokça kullanılan, figür ve desenlerde, giyilen elbiselerde özellikle üzerinde durulan bir renk olarak yer edinmiştir. Mor sadece sümbül ve menekşenin rengi değil ayrıca hüznün ve acının kalpteki rengidir.

Mor mürekkep Nazan Bekiroğlu’nun 4. kitabı olarak 1999 yılında okuyucuyla buluştu. Daha önce İyiadam yayıncılık tarafından 214 sayfa olarak okura sunulurken daha sonra Timaş Yayınları tarafından 224 sayfa olarak okuyuculara sunulmuştur. Mor bir kapak ile ismiyle müsemma bir halde hazırlanan eser denemeleriyle, edebiyatçılığıyla ve yazılarındaki rengiyle özgün bir sese bürünen Nazan Bekiroğlu’nun ismiyle özdeşleşmiş önemli eserlerinden biridir.

Kısa denemelerin toparlanmasından oluşan eserde yazarın sık sık geri dönüşler yaparak daha önceki yazılarında/kitaplarında ele aldığı konuları tekrar ele alarak devam ettirmesi Nazan Bekiroğlu’nun görülen özelliklerinden belirgin olanı. Eser 67 nefis denemeyle okuyucu karşısına çıkmış. 67 nefeste yazar kendi mürekkebinin rengini okuyucunun kalbine ve zihnine hitap edecek şekilde dizmiş. Hemen hemen her deneme yazarın edebiyat birikiminden, okumalarından bir parça ile sunulmuştur. Gözlemlerini, geçmişin sesini, hayat sahnesinde gözlemlediklerini, iç sesiyle duyurmaya çalıştıklarını artık oturan bir dil yapısıyla kitabı aralayanlara sunuyor yazar.

Kitaba ismin veren renk: Mor


Mor rengi çözümlemelerine yönelik çalışması ve dikkatleri renkler üzerine yöneltmesi bakımından Mor Üzerine I-II yazıları kitaptaki önemli denemeler arasında. Biz Şair Nigâr Hanım’ın mor ferace giydiğini, Sinnekli Bakkal’daki Rabia’nın mor laleli bir elbisesinin olduğunu ondan öğrendik. Yine bağımsız bir ülke gibi olan moru, modern psikolojideki anlamının dinin imgesi olduğunu da yine Nazan Bekiroğlu’nun tahminimizce mor mürekkebe bakıp bakıp yazdığı bu mor üzerine yazıları ile öğrendik.

Mor Mürekkep
Nazan Bekiroğlu
Timaş
224 Sayfa

Bilal Can - 13.07.2011

,

3488

Bilal Can Hakkında

Bilal Can

Dumlupınar Üniversitesi Sosyoloji lisansını tamamladıktan sonra yüksek lisansını da aynı üniversitede "Mustafa Kutlu Öykücülüğünce Mekân: Bir Edebiyat Sosyolojisi" teziyle tamamladı. Sosyolojik çalışmaları mekân, kent, şehir ve edebiyat sosyolojisi üzerine yoğunlaşmıştır. Şiirleri, denemeleri, kitap değerlendirmeleri ve eleştirileri bir çok dergide yer aldı. Kitaphaber.com.tr sitesinin kurucuları arasında yer alıyor ve 2012 yılından beri Kitaphaber.com.tr nin editörlüğünü, 2015'ten itibaren genel yayın yönetmenliğini yapıyor.  Yayınlanmış 2 kitabı vardır. 

twitter: @bilalcan1

Sosyal Medya'da Bizi Takip Edin