Ö.T.E.K.İ.

Ö.T.E.K.İ.

Ö.T.E.K.İ.

13.05.2016 - Serkan Parlak
Ö.T.E.K.İ.

Hikâyemizin başkahramanı Franz, o güne kadar her anlamda normal bir çocukken, doktorun koyduğu göz tembelliği teşhisi üzerine bandaj takmaya başlar ve bu durum hayatının en sıra dışı olaylarından biri olup çıkar. Ertesi gün sınıfa girer girmez öğretmeni Franz’ın kör olduğunu zanneder ve karşı çıkmasına aldırmayarak onu ısrarla ilk sıraya oturtur. Ayrımcılık böylece başlamış olur. Bütün sınıf teneffüste etrafını sarar, meraklı sorular yöneltirler. Basketbol maçı için seçimlerde Franz, zürafa kız Emily ve şişko Holger’le birlikte en son seçilir, şaşkınlıktan ne yapacağını bilemez. Birkaç hafta içinde Franz’ın hayatı tamamen değişir. Bandaj nedeniyle çekingen ve güvensiz bir çocuk olup çıkar. Teneffüslerde bahçede etrafa bakınırken bazı öğrencilerin farklı şeylerle uğraştıklarını fark eder. Canavar gibi diş telleri olan çocuk, fırça saçlı kız, koca kafalı cüce, inek Jakob, sürekli kel barbi bebeğiyle oynayan kız çocuğu, hastalıklı oğlan, tavuk gibi cırklayan çocuk, şişko Holger, zürafa kız Emily… Çok sayıdaki gizemli ve tuhaf çocuğun aralarında iletişim yoktur. Franz, bir harita çizerek çocukların yerlerini üzerinde işaretler. Bu sırada yanına gelen İnek Jakob, kendilerine uygun bir yer ayarlamaya çalıştıklarından, sonraki gün okul çıkışı buluşma teklif eder. Tuvalet çıkışı bir araya geldiklerinde içlerinden birisi tarih yazmak üzere olduklarını söyler.

İşte bu bölümde, okulun öteki çocuklarının kişisel tarihlerinden sıyrılarak toplumsal tarihlerini yazmaya başladıklarında kurmaca kendi gerçekliğini bütün çıplaklığıyla fark ettiriyor. Buraya kadar her şey oldukça tanıdık aslında, iyi kötü hepimiz kendi farklılıklarımızı biraz belli ettiğimizde en azından olumsuz sözlü eleştirilere maruz kalmışızdır. Peki, ne yaptık? Kaçımız bir araya gelerek örgütlenmeyi ve kendini dayanışma üzerinden ifade etmeyi denedi? Parmakla gösterilecek kadar az olduğunu düşünüyorum. Liselerde birden çok sayıda öğrencinin herhangi bir sorunla ilgili ortak dilekçe vermesinin hâlâ disiplin suçu olduğunu unutmayalım.

Bakın sonra neler oluyor: Jakob’un işareti üzerine yirmi üç çocuk onu takip eder, okulun eski jimnastik salonuna inerler. Tuhaf tiplerin hepsi oradadır. Jakob, ilk buluşmaya özel açılış konuşmasını yapar. Güvensiz olanların da burada olduğunu, işte bu yüzden teneffüslerde neden yalnız başlarına vakit geçirdiklerini ve kendilerine neden olumsuz anlamlı lakaplar takıldığını sorar. Herkes utangaç ve şaşkındır. Beş yaşından beri gözlük yaktığı için nasıl aşağılandığını ve bu yüzden hissettiklerini anlatır. Ötekilerde onu kendi lakaplarını söyleyerek destekler. Çözüm, bütün bıkıp usanmışların bir araya gelerek işbirliği yapmalarıdır. Farklı olduğu için hakarete uğrayan, daima sorun yaşayanlar bir birlik kurmalıdır. Ancak bu birlik kesinlikle gizli olacaktır. Bu arada yorum yapan gizemli kişinin kim olduğu açıklanmayacak, bu kişi zamanla ortaya çıkacaktır. İlk toplantılar çok yorucu geçer. Ancak zamanla işler rayına girer. Salon toplantıya uygun biçimde düzenlenir. İsim arayışı başlar, sonunda karar verilir: Ö.T.E.K.İ. ( Örgütlenen Tuhaf Erkekler Kızlar İleri) şifreli konuşacaklar, gerçek isimlerini asla söylemeyeceklerdir. Uzun ve sıkıcı tartışmalar sonunda Ö.T.E.K.İ.’nin yardımlaşma ve işbirliği örgütü olmasına karar verilir.

Kalan bölümlerde okulun en güzel sporcu kızından alınan intikam ve gizemli üye “engerek”in yani Janika’nın ortaya çıkış sürecini merakla okuyoruz. Hikâyemizin yardımcı kişilerinden olan Franz’ın kız kardeşi Janika, özel bir kız çocuğudur; zalim ve şeytani şakalar yapar. Astım hastalığı yüzünden nefes alıp verirken yılan gibi ıslık çıkarır. Ufak ama güçlü, hem de vahşi bir kızdır aynı zamanda. Teneffüslerde tek başına tuhaf oyunlar oynar. Ancak hikâyenin giriş bölümünde Janika’nın kişiliğiyle ilgili verilen bu bilgiler dikkatli okuyucuların gözünden kaçmayacak ve gizemli üyenin o olduğunu ilerleyen bölümlerde belli edecektir. Burada biraz daha sınırlı bilgi verilerek merak duygusu daha da artırılabilir, hatta son ana kadar canlı tutulabilirdi.

Peki, hikâyenin mesaj kaygısını nasıl yorumlayabiliriz? İşte burada yazar kurmacanın gereklerini en basitinden edebi dil düzeyinde hakkıyla yerine getirdiğinden bu durum asla göze batmıyor, hikâye “ farklılıkları nedeniyle dışlanan ötekiler, işbirliği yapın, örgütlenin, gerçek kişiliklerinizi bu ancak bu yolla gösterebilirsiniz,” mesajını dile getirmek için yazılmış bir metin olduğu kaygısını asla uyandırmıyor. Hikâye kişilerinin nitelikli bir mizah duygusunun da katkısıyla iyi geliştirilmiş olması metni yalnızca öncelikli hedef kitlesi çocuklar için değil, yetişkinler için de okunur kılıyor. Merak unsuru ve buna bağlı olarak ortaya çıkan heyecan da yerli yerinde. Karikatürler gerçekçi ve komik. Moda tabirle söylersek son dönemde okuduğum en “eğlenceli” çocuk kitabı.

Ö.T.E.K.İ.(Gizli Topluluk)

Pedro Manas

Resimleyen: Javier Vazquez

İspanyolcadan Çeviren: Saliha Nilüfer

İletişim Yayınları

3.Baskı, 2014, İstanbul.

Serkan Parlak - 13.05.2016

,

1311

Serkan Parlak Hakkında

Serkan Parlak

1975 yılında Bilecik'te doğdu. Ankara Üniversitesi D.T.C.F. Türk Dili ve Edebiyatı bölümünü bitirdi. MEB'de öğretmen olarak çalışıyor. İstanbul'da yaşıyor.

Çeşitli türde yazıları Notos Öykü, Radikal Kitap, Futbol Extra, Edebiyat Otağı ve Kırmızı-Beyaz-Siyah'ta (Samsunspor Kitabı, İletişim Yayınları) yayınlandı.

Derlediği "Başka Semtin Öyküleri" adlı öykü kitabı Bilgi Üniversitesi Gençlik Çalışmaları Birimi tarafından yayınlandı.

Sosyal Medya'da Bizi Takip Edin