Saşa Sokolov 'un Budalalar Okulu Adlı Romanı

Saşa Sokolov 'un Budalalar Okulu Adlı Romanı

Saşa Sokolov 'un Budalalar Okulu Adlı Romanı

Saşa Sokolov 'un Budalalar Okulu Adlı Romanı

"Büyüleyici, trajik ve dokunaklı bir kitap"

Vlademir Nabakov

Nabakov'u takip ediyorsak ve onun çağdaşlarını nasıl eleştirdiğini biliyorsak bir kitabın kapak sayfasında Nabakov'un bir kitap için söylemiş olduğu övgülü sözü görüyorsak hemen o kitabı okumak isteği belirir içimizde.

Sokolov'un bu eserini okumak isteği hızlı bir şekilde gelişebiliyorsa kitabı okumak bir o kadar zor. Kitap bir çocuk tarafından anlatılıyor ve bu çocuk bir şizofren. Kitabın ortalarına gelebilmek için baya bir uğraşmanız gerekiyor. Çünkü kitapta kullanılan iç ses, gerçek hayat ile hayali hayatın iç içe geçmesi romanı zor okunur hale getiriyor. Karakterler bir iken iki olabiliyor ve bir karakter farklı zamanlarda iki kişi olabiliyor. Bilinç akışı ile kurgunun bir arada romanda ele alınması roman yazarını yetkin hale getirirken, kitabı bir o kadar zorlaştırıyor.

Beş bölümden oluşan romanın okuyucuyu zorlayacak en zor kısmı ilk bölümdür. İkinci bölümde duygular öne çıkarken son bölümde roman tamamlanıyor. Bilinç akışının yoğun olduğu ilk bölümde okuyucu tüm dikkatini romana vermek zorunda kalıyor. Beş bölümden oluşan roman da yer yer postmodern bir tavır takınıyor. Bilinç akışı, hayal, gerçek ve bunların üzerine de postmodern kuramı eklenince eserin anlaşılması zorlaşıyor. Bunun yanında kitap içinde yer alan hikâyelerin birbirini tamamlaması ve bütünleyici rol oynaması hikâyeleri eser içinde önemli bir yere koyuyor. Kitaba sürekli zaman ayıranların zorlanmayacağı ve seveceği bir eser olmasına karşılık az kitap okuyanların anlamsız bulacağı bir eser haline geliyor.

Sokolov romanın belirli yerlerinde postmodernizmin özelliklerini kullanıyor. Metinlerarasılık, parodi, üst kurmaca gibi özellikleri kullanan Sokolov, postmodern dili kullanmayı ihmal etmiyor. Kitabın otuz dördüncü sayfasında hiç imla kullanılmamış ve dil yeniden yapılandırılmaya çalışılmıştır. Kitabın tamamına ise postmodern resime yer verilmiştir.

Postmodern bir şekilde başlayan roman "Evet, ama nereden başlamalı, hangi sözcüklerle başlamalı? Ne fark eder, işte sözcüklerle. Orada, istasyonun yanındaki gölün kıyısında. İstasyonun yanındaki? Ama bu inandırıcı değil, bir üslup hataıs, Vadokaçka olsa hemen düzeltirdi, istasyon yanında büfe ya da gazete bayisi olur, göl olsa olsa istasyonun yakınında olur Neyse, istasyon yakınındaki diyelim, sanki konu buymuş gibi" (s.17) postmodern bir şekilde bitmektedir "Öğrenci şu, izin verin bana, yazara, yeniden böleyim anlatınızı. İşin aslı, kitap birazdan sona erecek: Kâğıdım bitti. (s.346)

Budalalar Okulu, Puşkin Uluslararası Edebiyat Ödülü ve Andrey Bely Ödülü aldı. Bu ödüllerin sahibi olan Sokolov'un eserini okuduğumuz zaman romanın ince ince işlenerek yazıldığına şahit oluyoruz. Özellikle romanın en sonda tamamlanması, sayfalar arasında geçiş olması ve bunun postmodern bir şekilde işlenmesi romanı özgün bir hale getiriyor.

Saşa Sokolov

Budalalar Okulu

Timaş Yayınları

2016.

İbrahim Halil Sönmezgül - 10.08.2016

,

1091

İbrahim Halil Sönmezgül Hakkında

İbrahim Halil Sönmezgül

Türk Dili Edebiyatı Anabilim Dalı Yüksek Lisans öğrencisi

Sosyal Medya'da Bizi Takip Edin