Yedi İklim, Mart 2016, Sayı 312

Yedi İklim, Mart 2016, Sayı 312

Yedi İklim, Mart 2016, Sayı 312

11.03.2016 - Alıntı
Yedi İklim, Mart 2016, Sayı 312

Sema DURAL yazdı….

Yedi İklim, Mart ayında 312. Sayısıyla raflarda yerini alıyor. Derginin bu ayki kapağında tek bir tabağın kenarından tutan ellerden oluşan bir görselle karşılaşıyoruz.Paylaşmanın, ihtiyaç sahibi olanla sahip olduklarımızı bölüşmenin gerekliliğini getiriyor akla kapak. Selamlama yazısında Osman Bayraktar’ın “Göçmenlik Sınavı” adlı yazısını bunun üzerine bir kez daha düşündürüyor bizleri. Günümüzün en büyük problemlerinden biri olarak görülen göçmenlik sorununa parmak basıyor. Bayraktar, “İslam geleneğinde göçmenlik değil muhacirlik vardır ve muhacirlik onurlu bir statüdür” diyerek Doğu-Batı eksenindeki anlayış farklılığına işaret ediyor. Batı zihniyetinde böyle bir durum söz konusu değildir. Gelenler sığınmacıdır, göçmendir ve büyük bir sorundur. Sadece insanlar değil, medeniyetler de sınamaya tabi olmaktadır bu sınavla. Bayraktar’a göremüslümanlara düşen batıdan merhamet beklemek değil, kardeşlerine sahip çıkmaktır.

Selamlama yazısının akabinde Mustafa Cemil Efe “Sümme Mâzâ” hüsnü hattıylakarşımıza çıkıyor. Kıssadan hisse hoş bir ironik anlatımla daha da süsleniyor yazı. Önce gülümseten sonra düşündüren bir enstantaneyer alıyor hattın hemen altında.

312. sayının ilk sıralarında derginin şiir hanesinde Arif Ay, Nurettin Durman, Şakir Kurtulmuş, Seyfettin Ünlü, Hatice Çay, Sümeyye Şeker, Abdurrahman Ekinci, Emre Miyasoğlu, Fatih Budak ve Sulhi Ceylangibi usta şairler dikkat çekiyor. Bu bölümde “Tenha”, “Kar Düşleyen Çocukların Penceresi”, “İkrar” ve “Sevgi Bir Toplu İğne” gibi şiirler yer alıyor.

Hasan Aycın kalpten kalbe ok atan çizgisiyle ironik bir gönderme yapıyor modern dönem insanının toplumsal ilişkilerine.Rakip ya da alt edilmesi gereken biri olarak karşımızdakine bakmamak gerektiğini vurgulamak istiyor belki de.

Derginin birinci bölümünde Ali Haydar Haksal, "Kurgumun Kurgusu "adlı bir öyküyle çıkıyor okurun karşısına. Yazar, kendisinin kurgucu, uydurma hikayeler anlatan biri olmadığını dile getiriyor. Ben bir anlatıcıyım diyor ama sonunda çelişkilerinden kurtulamadığını, battıkça battığını ve çakıldığını itiraf ediyor. Bu hikayenin ardından Osman Koca “Bakçıkbat” la düşünmek ve duymak üzerine düşündürüyor bizleri. “Düşünüyorum o halde seviyorum diyemez ki bir insan. Sevmek ne menem bir illet...”Diğer bir öykü Nuhan Nebi Çam tarafından sunuluyor. “Bir Kadın Bir Anne Bir Çocuk” da melez bir şarkıcı anne Mari’yi yakından tanıma fırsatı elde ediyoruz. Dört yıl öncesi ve sonrasına git-gellerle geçmiş-bugün kurgusu ayrı bir tat veriyor. İbrahim Eyibilir, İsmail Demirel ve Meryem Sena Metin gibi isimlerin de bu sayıdaöyküleri yer almakta. Fatma Sevde Haksal William Faulkner’dan “Doktor Martino” çevirisine devam ediyor bu sayıda da.

Derginin ikinci bölümüne doğru ilerlerken Çağdaş Türk şiirinin orjinal seslerinden Arif Ay’ın ve Arif Ay şiirinin masaya yatırıldığını görüyoruz. Devamında Gökhan Serter, Arif Ay’la yaptığı söyleşiyle çıkıyor karşımıza. Şiir tahlilini yapan Kibar Ayaydın, söz deminin mimarı olarak görür Arif Ay’ı. Şiirinin her mısrası alın teri ve gözyaşıyla doludur. Hislerini dile getirirken acziyetini itiraf etmekten de çekinmez Arif Ay. Sözcüklerin telkin ve tesir gücünden faydalanmaktadır. Tabiattan ilham alarak yazdığı şiirlerindeki tabiat ise, kendi algısındaki zamanla raks eden tabiattır.

Derginin yazar ve metin tahlillerini bu ay Antepli akademisyen ve öykücü Mitat Enç ile sürdürüyor usta yazar Osman Koca. ‘Uzun Çarşının Uluları’ yazara göre tipolojik bir çalışma. Antep’in esnaf, şehirli, yönetici, vatandaş, sanatçı, ırgat her kesiminden tiplerin biyografik anlatılarını okurken bir devrin anatomisine de tanıklık ediyoruz ister istemez.Harun Yakarer, usta öykücü Ali Haydar Haksal’ın Ses ve Öfke adlı hikayesini metinler arası bir değerlendirmeyle kaleme alıyor. Feridüddin Attar ile yakınlık kurulan çalışmada bilgive belgesel dilin varlığı dikkat çekiyor. Ömer Hatunoğlu’nun Alim Kahranman’ın ‘Zarifoğlu’yla Yedi Yıl’ ayrıca Sümeyye Sakarya’nın Asaf Haket Çelebi’nin ‘Nuru Siyah’a dair semantik ve literal okumaları kayda değer diğer incelemeler…

Güven Fatsa, Mehmet Sarı, Ramazan Sevin, Melih Sadık Küçükler, Bahadır Durmuş, Enes Gündoğdu, Yusuf Bilal Aydeniz ikinci bölümün şairleri arasında yer alırken; Abdullah Enis Savaş, Sevgi Korkusuz, Fahri Ayhan, Pınar Vardar, Tülay Oktan öykü hanesine konuk oluyor.

Yedi İklim Klasiği haline gelen “Yeni Okumalar Değiniler” bölümünde ise her biri kendi alanında hüküm süren ondan fazla yapıt mercek altına alınıyor.

İyi okumalar dileğiyle…

Alıntı - 11.03.2016

,

1358

Alıntı Hakkında

Alıntı
Sosyal Medya'da Bizi Takip Edin