Yukio Mişima'nın Bereket Denizi Dörtlemesi, Edebiyat, Alıntı

Yukio Mişima'nın Bereket Denizi Dörtlemesi yazısını ve tüm Alıntı yazılarını Kitaphaber.com.tr sitemizden okuyabilirsiniz.

Yukio Mişima'nın Bereket Denizi Dörtlemesi

20.12.2012 09:18 - Alıntı
Yukio Mişima'nın Bereket Denizi Dörtlemesi

Bahar Karları, Kaçak Atlar, Şafak Tapınağı ve Meleğin Çürüyüşü kitaplarından oluşan Bereket Denizi serisi Yukio Mişima'nın son eseridir. Mişima 45 yaşında Bereket Denizi dörtlemesini bitirdikten sonra bir röportajında "Artık bittiğimi hissediyorum. Piyesler, uzun romanlar, her türlü şey yazdım. Artık yapacak hiçbir şeyim kalmadı." demiştir. Ve bir süre sonra Japon edebiyatıyla ilgilenenlerin çok iyi bildiği inanılmaz eylemini gerçekleştirmiştir: Dört genç takipçisinin yardımıyla, samuray kılıçları kullanarak Japon Savunma Kuvvetlerinden bir komutanı esir almış, balkona çıkıp Japon askerlerine yeni anayasanın orduyu kısıtlamasının getirdiği tehlikelerle ilgili bir konuşma yapmış ve sonrasında da yoldaşlarından birinin kafasını kesmesiyle sonuçlanan bir seppuku töreniyle intihar etmiştir. Ölmeden önce son sözleri "Beni yeterince iyi duyduklarını sanmıyorum." olmuştur.

Siyasi görüşleri, intihar şovu ve Bir maskenin İtirafları isimli tuhaf kitabıyla Yukio Mişima anlam veremediğim bir yazar olmuştu; fakat Bereket Denizi serisini okumak onu gözümde epey normalleştirdi. Merak etmeyin Yukio Mişima'yı okurken aşırı milliyetçi bir yazarı okuduğunuzu hissetmiyorsunuz ve Bereket Denizi çok güzel bir seri, bu yüzden önyargılarınızı atın.

Bereket Denizini oluşturan dört kitap boyunca önce bir hukuk öğrencisi daha sonra da hakim ve avukat olan Şigekuni Honda'nın en yakın arkadaşı Kiyoaki'nin tekrar tekrar reenkarne oluşu anlatılmaktadır. Honda'nın arkadaşı her kitabın sonunda, 20 yaşında ölmekte, bir sonraki kitapta bambaşka bir insan olarak yeniden doğmaktadır. Böylece 4 kitap boyunca Japonya'nın 20′şer yıllık 4 evresine ve Şigekuni Honda'nın 80 yıllık ömrüne tanık oluruz.

Yukio Mişima, gerçek bir yasa ve mantık insanı olan ve arkadaşının reenkarne olduğunu bilen Honda'nın yaptığı araştırmalar aracılığıyla çeşitli Budist kaynaklarından reenkarnasyon ve varoluşa dair benim epey karmaşık bulduğum teoriler aktarmaktadır. Fakat Mişima aslında reenkarnasyona inanan bir insan değildir. Honda'nın da ilk kitapta değindiği gibi önceki yaşamlarının bilincine sahip olmayan farklı karakterler olarak doğuyorsak reenkarnasyon anlamsızdır. Kitapta da Kiyoaki birkaç ortak nokta dışında son derece farklı karakterler olarak reenkarne olmaktadır. Bunların aslında aynı insan olduğunu düşünmek için hayal gücümüzü epey zorlamamız gerekiyor. Bu dört karakterin en önemli ortak özellikleri dikkat çekici bir dış güzelliğe sahip olmaları ve göğüs kafeslerinin yan kısmında 3 tane leke bulunmasıdır. İlk kitap olan Bahar Karları'nda Kiyoaki, Honda'nın sınıf arkadaşı olan bir aristokrattır. Kaçak Atlar'da İsao adında suikast planları yapan aşırı milliyetçi bir gençtir. Şafak tapınağında Yin Çan adında Honda'nın da aşık olduğu Taylandlı bir prenses olarak reenkarne olur. Son kitap olan Meleğin Çürüyüşü'nde ise yaşlı Honda tarafından evlat edinilen Tooru isimli yozlaşmış bir karaktere sahip bir yetimdir.

Her kitapta Honda yeniden reenkarne olan arkadaşını tanıyabilmektedir; çünkü göğsündeki üç leke önemli bir işarettir ve ilk kitapta Kiyoaki gelecek yaşamlarına dair rüyalar görmüş ve bunların gelecek yaşamları olduğunu bilmediği halde rüya günlüğüne kaydetmiştir. Ölüm döşeğindeyken rüyaların anlamını çözmüş olacak ki rüya günlüğünün Honda'ya verilmesini vasiyet eder. Honda her kitapta arkadaşını genç yaşta ölme kaderinden korumaya çalışır ama nedense bunu onu yozlaştırarak ya da sıradanlaştırarak yapmaya çalışır gibi görünmektedir. Belki de bu yüzden Honda'nın kendisi de giderek yozlaşmaktadır, ilk iki kitaptaki ilkeli Honda ile son iki kitaptaki Honda arasında çok büyük fark vardır.

4 kitapta da reenkarne olan karakter bunun bilincinde değildir, küçük bir istisna hariç: 3. kitapta Taylandlı prenses Ying Çan. Ying Çan çocukken önceki hayatlarını hatırlayabilmektedir ve Japon olduğunu iddia ettiği için çevresindekiler tarafından deli olarak görülmektedir; fakat büyüyünce bunları unutacaktır. Honda küçük kızla karşılaştığında kız Honda'yı tanır ve ağlayarak kendisini Japonya'ya geri götürmesini ister. Bu çok ilginç bir sahnedir çünkü küçük kız hem önceki hayatlarının bilinciyle konuşmakta hem de çocuk gibi davranmaktadır. Okuyucunun bu ağlayan kızın hem İsao hem de Kyoaki olduğunu hayal etmek için kendisini biraz zorlaması gerekmektedir.

Bu seri içerisinde Mişima'nın siyasi görüşlerini en çok yansıtan herhalde Kaçak Atlar'dır. Bu kitapta Mişima İmparator'a hizmet adına darbe ve suikast düzenlemeyi ve bunu sonucunda savaşarak ya da seppuku yaparak ölmeyi güya yüceltmektedir; ama bana pek de yüceltebiliyormuş gibi gelmedi. Hatta yazarın kim olduğunu bir anlığına unutursak bu kitabı aşırı milliyetçilerin saçma, çocuksu hareketlerini ortaya seren bir kitap olarak düşünmek bile mümkün. Başta söylediğimi tekrar ediyorum: Yukio Mişima'yı okurken aşırı milliyetçi bir yazarı okuduğunuzu hissetmiyorsunuz.

Mişima'nın önemli özelliklerinden biri erkeksi güzelliği öne çıkarmasıdır. Bunu Bahar Karları'nın başındaki kendo müsabakasını anlatırken o kadar ustalıkla yapmaktadır ki kasların hareketinden yere düşen ter damlasına kadar her şeydeki güzelliği görmenizi sağlar. O kısım hayatımda okuduğum en etkileyici tasvirlerden biriydi.

Ben bu kitapları karışık bir sırayla okumak zorunda kaldım, bu kadar seveceğimi bilseydim ilk kitabı alana kadar sabreder ve ortadan başlamazdım. Karışık okumanın da farklı noktalara dikkat etmemi sağladığını düşünüyorum ama size kitapları sırayla okumanızı öneririm.

Bereket Denizi Dörtlemesi:
1) Bahar Karları
2) Kaçak Atlar
3) Şafak Tapınağı
4) Meleğin Çürüyüşü
Yazar: Yukio Mişima
Yayınevi: Can Yayınları

İçten Keskin'e ait bu yazı yazarın kişisel blogundan alıntılanmıştır.

Kaynak: https://ictenchan.wordpress.com/2012/10/27/yukio-misimanin-bereket-denizi-dortlemesi/


Yazar: Alıntı - Yayın Tarihi: 20.12.2012 09:18 - Güncelleme Tarihi: 23.11.2021 09:37

,

7562

Alıntı Hakkında

Alıntı

Genelde kaynak göstererek arada ise sadece atıf yaparak farklı sitelerdeki içerikleri sitemizde yayımladığımız oluyor. Kaynak vermediğimiz içerik için lütfen uyarın, düzeltelim.

Alıntı ismine kayıtlı 94 yazı bulunmaktadır.

Sosyal Medya'da Bizi Takip Edin