Geleceğin Kitaplarının Geleceği, Düşünce, Misafir Köşesi

Geleceğin Kitaplarının Geleceği yazısını ve Misafir Köşesi yazarına ait tüm yazıları Kitaphaber.com.tr sitemizden okuyabilirsiniz.

Geleceğin Kitaplarının Geleceği

10.10.2014 09:10 - Misafir Köşesi
Geleceğin Kitaplarının Geleceği

Yazan: Lincoln Michel

Çeviri: Enes Yaşar

Liseden mezun olduğum yıl medya, dünyayı temelinden sarsmaya başlayan yeni bir teknoloji hakkındaki spekülasyonlarla doluydu. Peki neydi? Bize tam olarak söylenilmedi. Bildiğimizin hepsi, şehirlerimizi baştan aşağı inşa etmek zorunda bırakan "IT"'nin çok fazla devrimsel olmasıydı. "IT"nin teknik mucidi Steve Jobs ise onun "PC/Kişisel Bilgisayarlar kadar büyük bir olay" olduğunu duyuruyordu.

Yıl sonunda, gelecek yıllar için zihnimizi şoka uğratacak olan Segway piyasaya sürülmek üzereydi. Büyük şehirlerimizi yeniden inşa etmeye zorlamanın yerine, Segway, Tv komedi programlarını desteklemeyi başardı. Ben gerçek hayatta onların ikisini de gördüğümü düşünüyorum.

Amazon'un (e-kitap) Hacette aleyhinde olması üzerine okuma boşluğuna düştüğüm için Segway'i tekrar düşünüyorum. Çoğu makale ve yaklaşık olarak tehditvari olan her değerlendirme, e-kitap baskınlığının halihazırda burada olduğu beyanlarıyla doludur. Fakat dinazorlaşan yayımcılar; model değişikliğini ve köklü değişiklikleri görmüyorlar ve bu yıkıcı devrimde ilerleyen yeni iş modellerini oluşturmuyorlar. Basılı kitapları okuyanlar ise ölen bir endüstriyi destekleyen makine karşıtlarıdır. Eğer yakın zamanda kitap basımları yapmazlarsa, onlar da yok olmaya mahkum olacaklar.

Gariptir ki, sizler aynı yorumları beş yıl sonraki ya da beş ve on yıl önceki makalelerde de okuyabilirsin.

İlk e-kitap okuyucusu cihazın piyasaya sürülmesinden bugüne 15 yıl, Kindle'nin piyasaya sürülmesinden ise 7 yıldan fazla zaman geçti. Günümüzde tüketicilerin yaklaşık %15 elektronik kitaplar için harcama yapıyor ve satılan kitapların yaklaşık %30'u e-kitaptır. Okuyucuların çoğu hala sadece basılı kitapları okur ve e-kitap okuyanların sayısı yalnızca %6 dır. E-kitap okuyucularının burada olduğu aşikardır, fakat yayın endüstrisinin bütünüyle ayrılmasının hemen olacağı konusu tam olarak açıklığa kavuşmamıştır.

TEKNOLOJİ GEÇMİŞE BAKMANIN TEK DOĞRU YOLUDUR

Ben yeni edebiyat modelleri ve teknolojisi için karar verilen bir organizasyon olan online internet edebiyat editörüyüm. Sosyal medyada aktifim ve yalnızca e-kitap çalışmalarını yayınlarım. Hemen hemen hiç de internetten nefret eden, makineleşme karşıtı biri değilimdir. Ve gerçekte edebi metinleri yeni yerlerden okumanın ihtimalleri beni hep heyecanlandırır.

Geleceğin burada olduğu duyurulduğunda hala sürekli olarak duygulanırım. Her yeni ürün bir devrimdir ve her bilgisayarlı alet bizim iletişime geçiş yöntemlerimizi değiştirecektir. Örneğin sürekli olarak televizyon ekranın bir parçasının gaz yapması geride kalmıştır. Fakat sizin diş eti sağlığınızı uyaran bir e-kürdan diş hekimliğinde bir model değişimidir. Elbette her zaman değişime direnen insanların ve bundan dolayı çöken endüstrilerin var olduğu doğrudur. Ve yeni devrimlerin aylık olarak meydana gelmede başarısız olduğu da doğrudur.

Teknolojik ilerlemeler her zaman geçmişe bakmada doğru gibi gözükür. Fakat bu yalnızca başarısız olan değişiklikleri göz ardı ettiğimiz içindir. Filmler; sessiz, siyah ve beyazdı; ilerleyen safhada siyah ve beyaz ekrana ses eklendi. Ve daha sonra ise renkli ve sesli oldu. Fakat ne oldu Smell-O-Vision? Avatardan 5 yıl sonra, niye 3D izlediğimiz filmler, bütünüyle yaygın olmak yerine küçük bir parça olarak kaldı. Evet, bir yandan İlk cep telefonlarından modern akıllı telefonlara ilerlemeyi görmek kolaydır. Ancak hızlıca ilerleyen teknolojiyi, 1994 gibi kısa bir süre önceki bir süreçle kıyasladığında şok edici bir ilerlemedir.

Geleceğin kitapları Hiper Metinler'dir! Hayır, Taşınabilir Cihazlardır! Hayır, Gelişmiş E-Kitaplardır! Telefon Uygulamalarıdır! Kitaplar için Netflix'dir! Bilgisayarlı Aletler mi! Yoksa hiç birisi değil mi? Bekle, Bulut Dosya Depolarıdır!

Leonid Bershidsky, son zamanlarda Bloomberg'de Amozon-Hachette tartışmasını, her iki şirketin de dijital edebiyat dünyasını tanımlamakta başarısız olduğu için saçma olduğunu söyledi. Çünkü yakın zamanda kitaplar tarihe karışacaktı. Bershidsky'e göre, geleceğin aktüel kitapları, her hangi bir kitabın ödünç alındığı bulut'da devasa dijital bir kütüphanedir.

Ben bir bulut depolama çalışmasını görebiliyorum, fakat bu bulut depolama nedir? Google Glass'la okunan bir interaktif roman mıdır? Bilgisayarlı bir alet midir? Sosyal yazar ağlarının hoşlandığı Wattpad midir? Ya da her yerde çıktı alınabilen bir makine midir? Gözünüze doğrudan gelen nano-hikaye midir?

Muhtemelen bütün bu şeylerin hepsi on yıllık zaman dilimi içerisinde ne kadar küçük olursa olsun bazı rollere sahip olacak. Fakat bütün bu tahminlerin eksik kalan kısmı ise insanların gerçekte basılı kitapları seviyor olmasıdır. Onlar kitapları tutmaktan, raflarına ve kahve masalarına kitaplarını koymaktan hoşlanırlar. Oteller ve parkende depoları, dekorasyon için genelde okunan kitapları kullanırlar. E-kitap satın alan pek çok kimse, hala kitaplarına göz atarlar.

Basılı kitaplar yok olmaktan çok uzaktır.

KİTAPLAR MÜZİK DEĞİLDİR

Bershidisky, finansal yayın endüstrisinin dijital dünyaya müzik endüstrisinin yaptığından daha iyi adapte olduğunu işaret etse de, hatalı kıyaslamalardan geri durur.

"[...]Yalnız şurası bir gerçektir kitap piyasası, müzik piyasasının teknolojik gelişim yollarını takip ediyor. Ve kitap piyasası ciltli kitaplardan ve karton kaplı kitaplardan, Amazon'nun Apple yoluyla satın alınabilen elektronik kitap okuma aleti olan Amazon Kindle doğru ilerliyor."

Fakat bu kıyaslamalar yine de kimi zaman bıktırıcı dereceye varıyor. Bu kıyaslamalara örnek olarak;

  • Piyasaya sürülen IPod'un yedinci yılından sonra, CD piyasası öldü. Kindle'nin piyasaya sürülmesinin yedinci yılından sonra ise, e-kitaplar, piyasanın %15 ile %30'u arasındaydı. Ve onların büyüme oranı da öldü.
  • Yeni baskı şekilleri değişiyorken, yeni müzik şekilleri gelişti. Ve yeni müzik şekilleri çok fazla fonksiyona sahipti, küçüktü ve bilginin geniş miktarını tutuyordu. Bunun yanı sıra karton kapak kitaplar ise ucuzdu, sağlam değildi ve seri üretim ciltleri dayanıksızdı. Fakat yine de insanlar, basılı kitaplardan hoşlanıyorlardı.
  • Çok fazla farklı endüstri vardı, fakat müzik endüstrisi, albümleri satmak için tek şarkı kullanarak üretim yapıyordu. Müşteriler, bir ya da iki şarkı için sık sık bütün albümü almaya zorlanıyordu. Ancak bununla birlikte, okuyucular, romanları defalarca okumayı sevdikleri için bir bölümünü okumak için satın almıyordu.

Dinazolar Her Zaman Ölmez

İnternet, insanları çok ucuz ve ücretsiz olan sanatsal faaliyetlerden memnun olma beklentisi içine sürükledi. Ancak herkes sanatı tanıtıp yayabiliyorken, geçimini sanatla sağlamak artan derecede zor oluyor. Sermaye sahibi olan insanlar ise her zaman zenginleşiyor ve bu yüzden büyük film stüdyoları global piyasaya baskı yapabiliyor ve kurulan müzik endüstrisi oyuncuları araba ticareti için müzik lisanslarına baskı yapabiliyor.

Dinazorların, duruma bizim düşündüğümüzden çok daha iyi adapte olduğu gözüküyor.

YARININ KİTAPLARININ GELECEĞİ... GÜNÜMÜZDE!

Diğer insanların kendilerine duyduğu aşırı güvenlerinden dolayı uyarılar aldığım için, geleceğin blogcularının hileleri hakkındaki tahminlerinim buradadır.

İlerleyen zamanlarda kanımızdaki zehre kelimeleri enjekte ederek okuyacağımız muhtemeldir, fakat ben basılı kitapların kısa zaman içerisinde ortadan kalkacağına inanmıyorum. (On yıl sonra olacağı üzerine tahminler, konuşmaların zıddına belirsizdir) E-kitap büyümeye devam edecek; fakat basılı kitaplar büyük bir oranda kalacak ve muhtemelen yakın gelecek için harcanacak paraların çoğunu elde edecek. Eğer basılı kitapların piyasadan düşme eğilimi varsa, kitapçılar kepenklerini kapatır (bağımsız kitapçılar gerileme yaşıyor olsa da). Eğer e-kitapta bir azalma eğilimi olursa, e-kitap okuyucu cihazların modası geçmek üzeredir.

Hem basılı kitabın ne hem de e-kitabın yok olma ihtimalinin nedeni, her ikisinin de ayrı avantaja sahip olmasıdır. Basılı kitapların sayfalarını çevirmek, yazmak daha kolaydır, raflarda hoş görünür ve son çalışmaların gösterdiği gibi, insanoğlu kitaplarla bilgide daha iyi ilerler. E-kitaplar da açıkça avantaja sahiptir. Seyahat için bir düzine kitap taşımak yerine ince aleti yanında getirebilirsin. Eğer internete girersen, hemencecik yeni bir e-kitap satın alabilirsin, kelimelere bakabilirsin ve arkadaşlarınla paylaşabilirsin.

Film endüstrisi, farklı piyasayı ile araçların nasıl rekabet edemeyeceğini göstermek için iyi bir kıyaslama gibi gözükür. Kararlı hayranlar sinemaya giderler ve Blu-rays satın alırlar daha sonra iTunes'den kiralayabilirler ve gündelik hayranlar ise yalnızca Netflix ya da Redbox'a ne geldiyse izlerler. Düzenli okuyucular ciltsiz kitap alıyorken ya da özel yazarlara dikkat etmeyenler satışta her ne olursa satın alıyorken, özel basılı ya da ciltli kitap alan kararlı okuyucularını hayal etmek daha kolaydır.

Ve kitap için Neftlix nedir? İnsanlar bazı zaman onların üstünlüklerini tahmin ediyorlar, fakat ben hala süpheliyim. Netflix çalışmalarının büyük bir kısmı, günlük izleyicilerin film için bilet parası vermediğini fakat hiç bir yükümlülüğü olmadan izlediğini göstermektedir. Tahminlerime göre bunun gibi bir çk okuyucu da vardır ve bu yolla okuyan insanlar bu ihtiyacını son derece ucuz kitaplarla giderebilirler ya da bireysel yayınlanan e-kitaplarla (onların binlercesi $0.00 ile $2.99 arasında alındı) Bu hizmet halledilmedikçe onların zorlanmadığı bir şeyi nasıl sunacak.

Kombine edilen e-kitap tanıtımının şirketler için kolaylığı pek çok ihtimali başlatması ve onların kendi yayınları için organize etmesidir. Her zaman gazetelerin ve dergilerin e-kitap yayınını başlattığını görürüz. Yalnızca bu eğilimi arttırmayacak, aynı zamanda diğer alanları da genişletecek.

Bireysel yayıncılığın baskı yayınlarına karşı olması ne hakkındadır? Bireysel yayıncılık yeni piyasa açıldı (bazı büyük yayıncılar gözden kaçırdı, bazıları da uğraşmak istemedi). (Eğer Amazon belirgin olarak e-kitap fiyatlarını düşürmeyi başarırsa, durumu tersine çevirmek düşünülebilir) Düzenli olarak e-kitabın/hypertext/bilgisayarlı aletler/interaktif kitaplar iç içe geçmesine rağmen, ben çocuk kitapları ve metinlerinden başkasının bu yönde bir eğilimde olduğunu görmüyorum. Problem, bizim halihazırda video oyunu gibi interaktif anlatıcılara sahip olmamızdır. Sanat tarzları onları eşsiz yaparak hayatta kalır, benzer diğer araçları deneyerek değil.

KİTAPLARI DAHA İYİ YAPMAK İÇİN NELER YAPABİLİRİZ

Şu anda yayıncılar, onların ciltli kitaplarını e-kitaba dönüştürüyorlar ve bireysel yayıncılar aynı kitapları dijital satıyor. Sanat tarzlarının eşsiz avantajlara ihtiyaç duyduğu gibi, geleceğin kitaplarının da farklı formatlarda eşsiz avantaja sahip olacağını düşünüyorum.

Basılı kitaplarda, siz daha fazla tasarım göreceksiniz. Son bir kaç yılda, artmakta olan güzel bir şekilde tasarlanmış özel düzenlemeler ve gerçekten eşsiz bir şekilde düzenlenmiş kitaplardan dolayı okumak zorunda olduğumuz kitaplar gördük.

E-kitapların yüzeyinde, bir çok dijital dosyaların avantajını görebiliyorum. Pek çok bireysel yayınlı yazar kısa romanları bir araya getirir ya da farklı yazarların hikaye kitaplarını. Geleneksel yayınlı yazarların böyle yapmasının nedeni yoktur. Bir e-kitap sizin istediğiniz kadar dosyalanabilir. Bu yüzden basılı kitapları berbat eden bonus materyaller içermez.

Ve bir yayıncı katalogundan onlara kendi antolojilerini oluşturmak için müşterilere izin veren POD teknolojisi ne hakkındadır? Yayıncılar kitabın farklı türünün farklı avantajlarını kullanmaya ve kitapları e-kitap yapmaya ihtiyaç duyarlar. Basmaya ya da POD'a değil.

Siz ayrıca basılı kitaplara ek olarak, artan derecede e-kitap kullanıldığını göreceksiniz. Yeni Harry Potter hikayelerinin yazarı J. K. Rowling'den, e-single hikaye yazarı Adele Waldman'e kadar bir çok yazar, okuyuculara ek materyal sağlamak için nasıl dijital kullanımına katkıda bulunacağını halletmeye çalışıyor.

Kaynak: buzzfeed.com


Yazar: Misafir Köşesi - Yayın Tarihi: 10.10.2014 09:10 - Güncelleme Tarihi: 03.12.2021 11:22
2686

Misafir Köşesi Hakkında

Misafir Köşesi

Kitaphaber ailesine misafir olmuş konuk yazarların yazılarını bu profilde bulabilirsiniz.

Misafir Köşesi ismine kayıtlı 1014 yazı bulunmaktadır.